به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری اقتصاد ارتباطات، «سید ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم از روز نخست حضور خود در راس این وزارتخانه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد مشکل رجیستری تلفن همراه را با همکاری دستگاههای ذیربط حل خواهد کرد و رفع فیلترینگ شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در دستور کار دولت قرار دارد.
گشایش در فیلترینگ و رجیستری
هاشمی بارها در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرده که همراه با کار کارشناسی و به دور از هیاهو موضوع رفع فیلترینگ را دنبال خواهد کرد و گشایش حتماً اتفاق میافتد، چرا که دولت چهاردهم هیچ اعتقادی به فیلترینگ ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت به جدیت موضوع رفع فیلترینگ را دنبال میکند، گفت: وضعیت موجود به صلاح نیست و طبیعتاً باید به سمتی برویم که گشایشهایی در این زمینه اتفاق بیفتد. وضعیت اینترنت در قالب گزارشی به شورای سران ارائه شده است و نگاه ما بر اساس واقعیتهایی است که وجود دارد.
به گفته هاشمی، وضعیت موجود به صلاح نیست و باید به سمتی برویم که ارتقا وضعیت موجود داشته باشیم، جمعبندی هم این بوده که ادامه وضعیت موجود به مصلحت نیست و باید به سمتی برویم که بازگشایی اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: دلایل به روایت آمار نشان میدهد که ادامه این روند به مصلحت نیست و چالشهای جدیدی برای کشور ایجاد کرده است، ما این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم چرا که از طرفی وعده رئیسجمهور و دولت بوده است و از طرفی موضع رسمی دولت بهحساب میآید.
بهبود کیفیت اینترنت در دستور کار وزارت ارتباطات
وی درباره اقداماتی که این وزارتخانه در راستای بهبود کیفیت اینترنت در دستور کار دارد، گفت: در بحث ارتباطات ما قائل به افزایش کیفیت هستیم و تیمی را تشکیل دادیم که در حال بررسی ابعاد مختلف کار هستند. تعدادی از گلوگاههای مهم حوزه ارتباطات کشور بهویژه در بخشهای بین استانی شناسایی شده که تقویت آنها در دستور کار قرار دارد.
وزیر ارتباطات درباره مساله رفع فیلتر، خاطرنشان کرد: محور بررسی این مساله، شورایعالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است، تاکنون سلسله جلساتی در این زمینه برگزار شده است و امروز نیز دراینخصوص جلسهای داریم. پیگیری این موضوع در دستور کار است و اجازه بدهید آن را در فضای کارشناسی دنبال کنیم.
دستور بررسی واقعی بودن بستههای اینترنت
یکی از مسائلی که از طریق فضای مجازی به گوش وزیر ارتباطات رسید این بود که برخی از کاربران اعلام کردند بستههای اینترنت آنها بدون اینکه مصرف خاصی داشته باشند، زودتر از موعد مقرر به پایان میرسد. زمانی که این گلایه افزایش یافت، وزیر ارتباطات دستور داد واقعی بودن بستههای اینترنت مورد بررسی قرار بگیرد.
پس از مدت کوتاهی سرپرست معاونت امور پُستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات درباره وضعیت بررسی واقعی بودن بستههای اینترنت، گفت: این بررسی در حال انجام است و تاکنون نتایج حاصله تخلفی از سوی اپراتورها را نشان نداده است؛ هرچند اگر در هر مرحله تخلفی مشاهده کنیم با اپراتور برخورد خواهیم کرد.
رجیستری گوشی آیفون با تدبیر دولت حل شد
یکی از خبرهای خوشی که از سوی وزیر ارتباطات به مردم مخابره شد، رفع مشکل رجیستری آیفون با تدبیر دولت، حمایت رئیسجمهور و پیگیری فعالانه وزارت ارتباطات بود.
وزیر ارتباطات در مراسم معارفه خود با تأکید بر اینکه باید شرایط زندگی خوب در دنیای دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم، اعلام کرد: افکار عمومی همیشه ما را رصد و قضاوت میکنند و واکنش نشان میدهند؛ خدا نکند این فرایندها و واکنشها بهگونهای باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از حکمرانان شود. اگر توجه و عنایت داشته باشیم که مردم در فضای مجازی زندگی میکنند، آنگاه قبول میکنیم که باید برای آنها شرایط زندگی خوب را در این فضا فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در این راستا، توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهمترین برنامههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است، گفت: علاوه بر این، توسعه دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال و دانشبنیان، توسعه صنعت فضایی و اقتصاد فضاپایه، جزو برنامههای جدی بنده در دوره تصدی این مسئولیت مهم است. باور و تأکید من بر آن است که در هر مرحله از اجرای برنامههای طراحی شده، باید به اسناد بالادستی پایبند بوده و به آنها جامه عمل بپوشانیم.
هاشمی پس از معارفه خود، بهسرعت با انتصاب معاونهای خود در وزارتخانه توانست امور حوزه ارتباطات را در مسیر درست خود قرار دهد. در این مدت کارهای متعددی انجام شد که در ادامه بهمرور برخی از آنها پرداختهایم.
حمایت از سکوها و پیامرسانهای بومی در راستای اهداف جدید وزارت ارتباطات
یکی از نخستین اقدامات هاشمی، برگزاری نشست با مدیران سکوها و پیامرسانهای داخلی بود.
وی در این زمینه تاکید کرد: وزارت ارتباطات حمایتهای خود را از سکوها و پیامرسانهای بومی متناسب با اقتضائات و شرایط روز دنبال میکند.
هاشمی ادامه داد: وقتی از حمایت هدفمند از سکوها و پیامرسانهای داخلی صحبت میکنیم؛ منظور حمایتی است که در راستای اهداف جدید تعیین و ترسیمشده و مهمترین هدف ما نیز در حال حاضر، حضور پیامرسانهای کشورمان در عرصه بینالمللی بهویژه در میان کشورهای منطقه یا کشورهای همپیمان همچون سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای و گروه بریکس است.
اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی؛ اولویت وزارت ارتباطات
یکی از نخستین انتصابهایی که وزیر ارتباطات انجام داد مربوط به بخش توسعه روستایی بود. با انتصاب «محمد نیک بلوچ زهی» بهعنوان مشاور وزیر در توسعه ارتباطات مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری «USO» که سالها در این حوزه و در استان سیستان و بلوچستان فعال بود، پایش میدانی برای بهدستآوردن تعداد روستاهای بدون اینترنت یا نیازمند ارتقا در دستور کار قرار گرفت.
بر اساس برنامه هفتم توسعه که وزارت ارتباطات را مکلف به اتصال روستاها به اینترنت نسل سوم و چهارم کرده است، ۳۹ هزار و ۶۴۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد و بر اساس بررسیهای کارشناسی انجام شده، حدود ۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده در سراسر کشور تا پایان برنامه هفتم پیشرفت به این شبکه متصل میشوند.
در نخستین اقدام پس از آغاز به کار دولت چهاردهم و با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و روستاهای نیازمند ارتقای کیفیت و فاقد هرگونه دسترسی شناسایی شد. حدود هفت هزار روستا در دستور کار اپراتورهای سیار بوده و بیش از سه هزار روستای جدید نیز شناسایی و در فرایند کاری قرار گرفتند.
باتوجهبه تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر بهبود کیفیت دسترسی به خدمات، همه این روستاها در برنامههای توسعهای این وزارتخانه در دوره جدید قرار دارد.
با مردم صادقانه صحبت کنیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از نخستین جلساتی که با شورای معاونان وزارتخانه داشت، به رعایت صداقت در رفتار و گفتار که یک اصل اخلاقی و ضرورت مدیریتی است تأکید کرد و از معاونان خود خواست صادقانه با مردم صحبت کنند تا مردم حرف و سخن ما را بپذیرند و باور کنند.
وی همچنین بر لزوم رعایت دقت و صحت در ارائه آمار و ارقام در گزارش عملکردهای مجموعه اشاره و خطاب به معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات تأکید کرد: حتماً در بحث ارائه آمار و ارقام، نهایت دقت را به خرج دهید تا گزارشها منطبق با واقعیتها تهیه و منتشر شوند.
ایجاد پوشش ارتباطی ۲۶ روستای استان کرمان از ابتدای دولت چهاردهم
یکی از اقدامات صورتگرفته در وزارت ارتباطات، ایجاد پوشش ارتباطی برای ۲۶ روستای استان کرمان در ادامه روند توسعه ارتباطات روستایی است که اکنون زیر پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار گرفتهاند و دسترسی آنها به شبکه پهنباند سیار فراهم شده است.
دولت چهاردهم در راستای فراهمکردن دسترسی همگانی در روستاهای استان کرمان و برقراری عدالت، بیش از ۳۵ کیلومتر فیبرنوری در حوزه روستایی اجرا کرده است. این اقدام با هدف تامین ظرفیت هفت سایت روستایی و پایداری ارتباطات در مسیرهای گزک-دران و سه راهی عنبروتک- دودران صورت گرفته است.
افزون بر این، با احداث ۱۵ سایت جدید و ارتقای ۲ سایت موجود، ۲۶ روستای بالای ۲۰ خانوار به پهنباند سیار متصل و امکان دسترسی به انواع خدمات الکترونیک از طریق شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است.
برای اجرای این طرحهای اتصال روستایی، دولت چهاردهم مبلغ ۱۱۳ میلیارد تومان از منابع طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص داده است.
رسیدگی ۹۶ درصدی به درخواستهای مردمی ثبتشده در حوزه توسعه ارتباطات روستایی
بررسیهای وزارت ارتباطات نشان میدهد که از آغاز فعالیت دولت چهاردهم تاکنون در مجموع به ۹۶ درصد از درخواستهای مردمی ثبت شده در سایت «کارزار» با موضوع ارتباطات روستایی، رسیدگی و پاسخ مناسب داده شده است. در بازه زمانی دی ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۳، تعداد ۱۳۶ کارزار در حوزه اینترنت روستایی با بیش از ۴۰ هزار امضا از مردم و فعالان محلی به ثبت رسیده که تا پیش از این و برای مدت چهار سال بدون پاسخ مانده بود.
یکی از اولویتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم، توسعه ارتباطات روستایی در جهت رفع شکاف دیجیتال و برقراری عدالت ارتباطی در سراسر کشور به شمار میرود که در این راستا، وزارت ارتباطات بعد از احصای وضعیت روستاهای فاقد ارتباطات و یا دارای ارتباطات بیکیفیت، برنامهریزی مدونی نسبت به ارتقای فناوری یا احداث سایتهای جدید روستایی در دستور کار قرار داده است.
در این بین مطالبات مردمی در روستاهای مختلف در دوره زمانی مشخصی در قالب فراخوانهایی با امضای کاربران تشکیل و بهصورت عمومی در چارچوب کمپینهایی در سایت کارزار به ثبت رسید.
در همین راستا، مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در دوره جدید فعالیت، با برگزاری جلساتی با مدیران سایت کارزار که میزبان ثبت مطالبات این حوزه بودند، در وهله نخست نسبت به بررسی مطالبات به ثبت رسیده، اقدام کرد. سپس با مشخصشدن آخرین وضعیت آنها، برنامهریزی جداگانهای نسبت به ایجاد پوشش یا ارتقای فناوری ارتباطی آنها تدوین و برای اجرا به اپراتورهای همراه ابلاغ کرد.
با بررسیهای صورتگرفته از سوی مجری طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی، مشخص شد که از میان این درخواستهای ثبت شده در مدتزمان حدود چهار ساله، ۱۰۱ مورد معادل ۷۴ درصد روستاهای به ثبت رسیده به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدهاند. ۳۰ مورد معادل ۲۲ درصد دیگر نیز در مرحله اجرایی توسط اپراتورها قرار دارند و با ابلاغی که از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته، به زودی مشکل ارتباطی آنها برطرف می شود.
برقراری دسترسی بیش از ۲۰ هزار نفر از روستاییان سیستان و بلوچستان به اینترنت پرسرعت
در ۱۰۰ روز نخست از آغاز به کار وزارت ارتباطات دولت چهاردهم، بیش از ۲۰ هزار نفر از اهالی روستاهای استان سیستان و بلوچستان به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل شدهاند.
از ابتدای دولت تا کنون با تخصیص اعتبارات ویژهای بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان از محل طرح توسعه خدمات عمومی اجباری فاوا (USO) از طریق ارتقای تکنولوژی ۱۷ سایت موجود به نسل چهارم شبکه تلفن همراه و احداث ۱۹ سایت مخابراتی جدید در روستاهای هدف طرح، بیش از ۵۰۰۰ خانوار از اهالی ۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند.
همچنین همزمان با استقرار دولت چهاردهم بهمنظور تأمین بستر زیرساخت ارتباطات در عمده مناطق روستایی این استان، اجرای بیش از ۲۸۲ کیلومتر فیبرنوری خاکی حدفاصل محور زاهدان- گراغه – جوژ – چاه حسینعلی با تخصیص اعتباری بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای تامین پهنای باند منطقه نصرت آباد با اتصال ۲۸ سایت شبکه تلفن همراه طراحی و عملیات عمرانی آن آغاز شده که تاکنون با پیشرفت فیزیکی ۱۴ درصدی همراه بوده است.
افزایش ۲.۳ میلیوننفری کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
از ابتدای دولت چهاردهم تا امروز بیش از ۲ میلیون و سه هزار نفر به کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شدهاند. در مجموع بیش از ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایرانیان تاکنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند.
در همین بازه زمانی بیش از ۴۲ میلیون مراجعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانههای دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی صورتگرفته است و مردم توانستهاند بهصورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند.
بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزشوپرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از چهار میلیون و سازمان تأمین اجتماعی با بیش از سه میلیون مراجعه بوده است.
منبع خبر: https://www.irna.ir/news/85664946/%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%DB%B2%DB%B0-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87