• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
سه‌شنبه, جولای 1, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

جزئیات اقدام مشترک مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه ها برای مقابله با اخبار جعلی

توسط محمدجواد آذری جهرمی
آگوست 17, 2024
در اخبار
0

از آنجایی که شبکه های اجتماعی و پیام رسان های جهانی در همکاری برای جلوگیری از این اتفاق در کشورمان سر باز می زنند، راه مقابله با جعلیاتی که در کانال های بدون شناسنامه یا هدایت شده از خارج کشور منتشر می شود، تقریبا غیرممکن است. 

کنشگری دیجیتال در عرصه انتخابات اگرچه مزایای متعددی از جمله دسترسی به اطلاعات به‌روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزدها و ارتباط مستقیم با آنها دارد اما یکی از مسائل مبتلابه در همه انتخابات ها چه در ایران و چه در جهان، انتشار اخبار جعلی و یا فعالیت فیک نیوزها است.

یکی از کارویژه های ستاد انتخابات مرکز ملی به عنوان رابط بین مرکز و نامزدهای انتخابات، مقابله با تخلفات انتخاباتی بود و هرگونه انتشار اخبار جعلی علیه نامزدها در فضای مجازی توسط رسانه‌های رسمی، از سوی کمیته نظارت ستاد انتخابات مرکز ملی به نهادهای قانونی ارجاع می‌شد و با متخلفین حسب قانون، برخورد (تذکر، درج تکذیبیه و…) صورت می پذیرفت.

مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با فیک نیوزها پرداخت: مرحله اول مقابله پسینی با فیک نیوز و سپس مقابله پیشینی با فیک نیوز آتی. این دو هدف در سه مسیر «خدمات به نامزدها»، «آموزش های زودبازده» و «تنظیم گری» دنبال شد.

در سالهای اخیر نامزدهای انتخابات با استفاده فضای مجازی، وارد دیالوگ با مخاطبان شده و برنامه های خود را برای هواداران تشریح کردند تا جایی که صحبت های رد و بدل شده، بیش از برنامه ها و مناظره های تلویزیونی، مخاطب پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، پیشرفت عرصه دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی، امروزه موجب شده تا کنش‌های انتخاباتی تا حد وسیعی به فضای مجازی منتقل شود و کاندیداها تلاش می‌کنند صدای خود را از طریق سکوها به گوش مردم و به‌ویژه جوانان برسانند.

یکی از مسائل مهم حفظ بی طرفی از سوی مدیران سکوهای داخلی نسبت به نامزدهای انتخابات بود و برای اولین بار شاهد تعلیق برخی کانال‌های فیک منتسب به جریان انقلاب در سکوهای داخلی در مرحله دوم انتخابات بودیم. اقدامات صورت گرفته اگرچه حداقلی بود اما سنگ بنای خوبی برای کنترل شایعات و اطلاعات جعلی در بستر فضای مجازی است و با گسترش فرایندها و اقدامات راستی آزمایی، می توان هم “اعتماد” کاربران به بسترهای داخلی را بالا برد و هم یک فضای سالم برای رقابت همه کاندیداها در آن ایجاد کرد. 

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز در آن ایام اعلام کرد که حجم زیادی از کاربران توهین‌کننده به کاندیداها در شبکه های اجتماعی به خصوص توئیتر ربات هستند و کاندیداها و هواداران‌شان باید هوشیار باشند چرا که ربات های توئیتر قصد دارند که کاندیداها و هوادارانشان را به واکنش تند علیه یکدیگر وادار کنند.

در انتخابات ۱۴۰۳ به دلیل رشد سکوهای داخلی، با مواردی از نشر فیک نیوزها و شایعات در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی روبه رو بودیم که برای اولین بار اقداماتی در این زمینه صورت گرفت که بخشی از آن برعهده مرکز ملی فضای مجازی بود و بخشی از سوی سکوهای داخلی انجام شد.

انتهای پیام

منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1403050906032/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87

جزئیات اقدام مشترک مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه ها برای مقابله با اخبار جعلی

از طرفی، با توجه به مسئولیت سکوها در خصوص اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده در هر یک از پیام رسانها، شناسه (آیدی) یکسانی برای دریافت گزارشهای تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شد تا کاربران بتوانند از این طریق هرگونه محتوا که مشکوک به تخلف انتخاباتی را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیصلاح به شناسه مذکور ارسال کنند که گزارشات خوبی از این طریق نیز دریافت شد.

طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همچنین ازآنجاکه امکان برچسب گذاری اطلاعات توسط سکوها در حال حاضر فراهم نشده بود، سکوهای داخلی موظف بودند صفحات رسمی نامزدها و کانالهای هواداری در بازه تبلیغاتی انتخابات را در معرض دید کاربران قرار دهند تا از این طریق، جلوی ایجاد کانال های فیک و غیر رسمی گرفته شده و افراد سودجو نتوانند به نام کاندیداهای محترم، اقدام به محتواسازی و انتشار کنند.

 همکاری متقابل مرکز ملی فضای مجازی و سکوها در مقابله با فیک نیوزها

مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه های مختلف در انتخابات اخیر، تلاش مشترکی برای مقابله با اخبار جعلی انجام دادند که به نتایج خوبی در جهت ایجاد بستر سالم برای رقابت انتخاباتی، منجر شد.

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود. آذری جهرمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.[۷] او در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.[۸][۹] وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ متولد شده‌است.[۱۰] به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم می‌باشد.

نوشته‌ی بعدی

بیت‌کوین به سوی سودهای کلان پیش می‌رود؟

نوشته‌های تازه

  • “تغییر آدرس” و “درخواست انتشار در آدرس جدید” را راه اندازی کنید
  • مقاومت در برابر زیرساخت های ارتباطی در اوج جنگ 6 روزه تحمیل شده
  • ارتباط نمازگزاران از آربین با ظاهر هماهنگ و جهادی تسهیل می شود
  • وزیر ارتباطات: از هر اقدامی که باعث تضعیف نزدیکی ملی شود باید اجتناب شود
  • مردم ایران هیچ تجاوز/ نیاز به مستند سازی جنایات رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را نمی پذیرند
  • وزیر ارتباطات: وضعیت دسترسی به ارتباطات به پیش شرط ها بازگشت
  • به طور خودکار مجوزهای فعالیت صادر شده توسط سازمان فناوری اطلاعات
  • بازدید از وزیر ارتباطات به سیستم عامل ها و شرکت های دیجیتال
  • پشتیبانی هدف برای شرکتهای مبتنی بر دانش در زمینه ارتباطات افزایش یافته است
  • تماس تلفنی تلفن ثابت تا پایان ماه ژوئیه رایگان بود
  • نیاز فوری به همکاری استراتژیک برای محافظت از زیرساخت های حیاتی
  • ارز مبادله Nubitx: ما مبلغ سرقت شده را جبران می کنیم
  • ایرانیان در خارج از کشور دسترسی به فرستاده های محلی/کاهش برخی محدودیت ها
  • حملات سایبری قبل از حمله به ایران/ کودکان بی گناه در یک رویا کشته شد
  • کاربران خارجی وارد برنامه می شوند.
  • شهروندان از پیام های متنی و نمایندگان مراقبت می کنند
  • تمهیدات جدید برای گیرندگان بسته های پستی نه در مقصد
  • اعلامیه وزارت ارتباطات پس از محدودیت های دسترسی به اینترنت
  • وزارت ارتباطات: محدودیت های موقت اینترنت
  • همکاری ناسا با 1.5 میلیارد دلار با هند
  • بیت کوین همچنان به ضرب و شتم تجاوزگر ادامه می دهد
  • به شماره های خارجی ناشناس پاسخ ندهید
  • برش از Google و مقیاس هوش مصنوعی برای دنبال کردن سرمایه گذاری بزرگ متا
  • هواوی و SMIC به لیست کنترل صادرات تایوان اضافه شدند
  • سرمایه گذاری آمازون با قیمت 2 میلیارد دلار زیرساخت استرالیا دیتاسنتر استرالیا
  • آخرین شرط -از اساسنامه جهان در جهان
  • نمایشگاه المپوس بار دیگر به تعویق افتاد
  • نمایشگاه المپوس به تعویق افتاد
  • صفحه درخواست شده شما پیدا نشده است.
  • وزارت ارتباطات: اینترنت موقت محدود است
  • وزارت ارتباطات: محدودیت های اینترنتی یک کشور موقت است
  • تسلا کار سابق مهندس را به ارمغان آورده است
  • جرم شغل غیر جذاب نیست
  • اختلال اینترنتی کشور – isna
  • فرصتی برای یک مکالمه لحظه ای برای یک مرد فلج با فناوری جدید فراهم کنید
  • آخرین شرط -از اساسنامه جهان در جهان
  • ایجاد یک پردیس فضایی تخصصی در Park Fava
  • از آخرین وضعیت خدمات ملی دولت هوشمند گرفته تا تولید آفتابی در وزارت ارتباطات
  • بهبود قوانین ؛ اساس جریان تبادل داده
  • استفاده از هوش مصنوعی در ویکی پدیا را متوقف کنید
  • استفاده تجربی از هوش مصنوعی در ویکی پدیا متوقف شد
  • بسترهای شبکه های اجتماعی به انتشارات مصرف کننده پاسخ می دهند
  • عامل اصلی در کاهش کیفیت پوشش موبایل چیست؟
  • ایجاد یک پردیس فضایی تخصصی در Park Fava
  • مشارکت 2 میلیارد دلار در اقتصاد ایالات متحده در اقتصاد ایالات متحده
  • بیت کوین به 6000 دلار می رسد؟
  • وزارت ارتباطات از 2 کیلو وات فراتر رفت
  • تشکیل تیم توسعه مصنوعی متا با نظارت مستقیم زاکربرگ
  • “Android 16” صادر شده – ISNA
  • مبارزات بی پایان بر سر مشتریان رسانه ای در بازار اخبار

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.