کاظمی فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغها در کشور به صورت الکترونیک انجام میشود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند ثنا دریافت کنند، میتوانند ابلاغهای خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پروندههای که در داخل کشور دارند را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.
وی ادامه داد: بعد از ورود به سامانه ثنا بعد از اینکه مراحل کار برای ثبت نام دریافت میشود در قسمت آخر انتخاب پیام رسان مشاهده میشود و در این قسمت حساب کاربری به ثنا متصل و کلیه ارتباطات از این طریق خواهد بود.
خوانساری با بیان اینکه قوه قضاییه در ارائه خدمات قضایی به شهروندان پیشرو است، گفت: ظرفیتی که به واسطه حضور مردم در پیام رسانهای داخلی ایجاد شده است باید در اختیار تمام دستگاههای خدمت رسان قرار گیرد، این آمادگی را داریم که با این الگوی موفق خدمت رسانی که تسهیل امور و کاهش هزینهها را انجام دهد از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم.
محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این جلسه گفت: سیاست توسعه سکوهای بومی مورد نیاز برای خدمتگذاری به مردم از سیاستهای بوده از که از سوی وزارت ارتباطات در این دولت دنبال شده است.
کاظمی فرد گفت: دسترسی به خدمات قضایی ایرانیان خارج از کشور با کمک پیام رسانهای داخلی تسهیل شد و این کار آخرین حمایت از سکوهای داخلی نخواهد بود بلکه کمال استفاده از آنها را برای حل مشکلات مردم در داخل و خارج از کشور خواهیم داشت.
وی گفت: اقبال اولیه به سکوهای بومی پیام رسان اگر چه اطلاع رسانی است، اما قطعا محدود به این نباید باشد چنان که ثابت شده است اگر بخواهیم مردم را با طیب خاطر از خدمات بهرمند کنیم فضای مناسبی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری با تقدیر از همراهی وزارت ارتباطات گفت: این اقدام شروعی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور به واسطه فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت خدمات قضایی خواهد بود.
وی گفت: در گذشته خدمات قضایی وابسته به ثبت نام در ثنا و ثبت نام در ثنا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی بود، اما در دوران کرونا ثبت ثنا به صورت غیر حضوری انجام شد که این انگیزه شده تا بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات الکترونیک قضایی قرار دهیم، چون با داشتن ثنا ایرانیان خارج از کشور هم میتوانند از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه انگیزه اصلی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور را پیگیریهای دائمی معاونت بین الملل قوه قضاییه نیز اعلام کرد و گفت: در جلسات متعدد با بررسی مشکلات و همراهی مثبت سبب شد طراحیهایی نیز در مرکز آمار در این راستا انجام شود.
وی گفت: یکی از سیاستهای قوه قضاییه این بوده است که برخی از کارها به عهده خود مردم گذاشته شود و این را در قالب ابزاری به عهده خود کاربری قرار داده است، مراجعین حرفهای ما شامل وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاهها امروزه میتوانند تمام کارهای خود را در منزل و محل کار انجام دهند که بر این اساس سالانه حدود ۵میلیون اقدام توسط وکلا و یک میلیون اقدام توسط کارشناسان در این زمینه انجام میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه در سالهای گذشته خدمات متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه داده است، گفت: بسیاری از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول قضایی از جمله کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینههای دادرسی، با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است.
وی گفت: دیدی که در مورد مسأله پیام رسانها وجود دارد بسیار حداقلی است، فکر ما این است که باید مردم در یک بستر یکپارچه تمام خدمات خود دریافت کنند و از پیام رسانها به عنوان ابزار خدمات رسانی استفاده کنیم تا مردم بتوانند با آرامش خدمات خود را دریافت کنند.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402100301538/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%B4%D8%AF
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون سالانه دو میلیون گواهی سوء پیشینه صادر میشود، گفت: پنجاه درصد از صدور گواهی سوء پیشینه به صورت غیر حضوری است ایرانیان خارج از کشور نیز میتوانند از این امکان استفاده کنند. همچنین ایرانیان خارج از کشور اگر نیاز به گرفتن وکیل داشته باشند میتوانند از طریق قرار داد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا اقدام کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: با داشتن «ثنا» ایرانیان خارج از کشور هم میتوانند از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، گفت: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالشهای ایرانیان خارج از کشور نبود شماره تلفن همراه آنها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسانها بپذیریم یعنی تمامی پیامها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضاییه با این عزیزان باشد که از این پس نیز سایر پیام رسانهای داخلی به این فرایند خواهد پیوست.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: در زیست بوم احراز ثنا، هشت شرکت دانش بنیان فعال است تا بتواند احراز هویت را به صورت بر خط انجام دهد و امسال با تراکنش یک و نیم میلیون از همین طریق ثنا دریافت میکنند.
کاظمی فرد در ادامه گفت: ایرانیان خارج از کشور همچنین میتواند در خواستهای خود را در سامانه ارتباط مردمی سامع قوه قضاییه ثبت و آن را پیگیری کنند که با این روش مشکلات دسترسی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات قضایی مرتفع خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه و همچنین در سند تحول قضایی دسترسی آسان به خدمات قضایی و توجه به فناوری نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد تاکید است، گفت: حدود پنجاه درصد از تکالیف سند تحول قضایی بر مبنای فناوری اطلاعات نگارش شده است از این رو محور توسعه و تحول در قوه قضاییه فناوریهای نوین است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از فعالیتهای مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در این زمینه گفت: هموطنان ما در اقصی نقاط دنیا باید بتوانند از خدمات قضایی بهرمند شوند و ما نیز با لحاظ همه شرایط و مقررات داخل کشور به راحتی میتوانیم دسترسی به خدمات داخل کشور را برای آنها از کشور فراهم کنیم.
وی با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در قوه قضاییه گفت: جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام میشود، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز است. همچنین درخواستهای دیوان عدالت اداری در پنجره واحد خدمات قضایی به صورت غیر حضوری قابل ثبت است.
کاظمی فرد ادامه داد: در مرکز آمار و فناوری قوه قضایی این امکان فراهم شده است که در بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد و این امکان نیز فراهم میشود که ارائه خدمات محصور به جغرافیای ایران نباشد.