• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
چهارشنبه, جولای 30, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

رویکرد سعودی‌ها به صنعت جهانی بازی‌های دیجیتال

توسط محمدجواد آذری جهرمی
آگوست 13, 2024
در اخبار
0

از جمله اهداف عربستان از توسعه صنعت بازی دیجیتال می‌توان به رها شدن از اقتصاد وابسته به نفت و قدرت نرم اشاره کردسرمایه‌گذاری در «نینتندو»
در گزارش ماه مه(اردیبهشت) ۲۰۲۲ بلومبرگ، خبر سرمایه‌گذاری عربستان در نینتندو منتشر شده است. طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۵.۰۱ درصد از سهام شرکت نینتندو را در اختیار گرفت که سومین سرمایه‌گذاری آن در یک شرکت بازی‌سازی ژاپنی است. عربستان همچنین یک میلیارد دلار روی «کپکام» و «نکسون» سرمایه‌گذاری کرده است.

اهداف عربستان از سرمایه‌گذاری در صنعت بازی
دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت عربستان سعودی به غیر از درآمد بیشتر، علاقه‌مند به ارتقای بازی‌های دیجیتال است. از جمله اهداف عربستان از توسعه صنعت بازی دیجیتال می‌توان به رها شدن از اقتصاد وابسته به نفت و ارتقای قدرت نرم اشاره کرد.

تجارت بازی‌های دیجیتال نقش مهمی در ایجاد قدرت نرم برای عربستان دارد. شرکت مشاوره و استراتژی «برتر اسکنچر» ارزش صنعت بازی جهانی را بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زد که بسیار بیشتر از مجموع بازار موسیقی و فیلم است. این صنعت بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۵۰۰ میلیون بازیکن جدید اضافه کرد.

صنعت بازی‌های دیجیتال در عربستان
عربستان سعودی به عنوان کانون صنعت بازی در میان کشورهای عربی است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان آمده: عربستان از قدرت سرمایه‌گذاری خود برای ایجاد یک اقتصاد متنوع و پایدارتر استفاده می‌کند. صنعت بازی‌های دیجیتال عربستان در کنار سایر صنایع در چشم‌انداز این کشور مشاهده می‌شود و فرصت فوق‌العاده را برای سرمایه‌گذاران خارجی و سازندگان داخلی به طور یکسان فراهم می‌کند.

۱_ عربستان با ۶۸۰ میلیون دلار
۲_ ایران با ۴۳۱ میلیون دلار
۳_ امارات با ۲۸۰ میلیون دلار
 ۴_ مصر با ۱۹۲ میلیون دلار
۵_ مراکش با ۱۳۹ میلیون دلار
۶_ الجزایر الجزایر با ۱۰۷ میلیون دلار
۷_ عراق با ۱۰۵ میلیون دلار
۸_ لبنان با ۱۰۲ میلیون دلار
۹_ قطر با ۸۵ میلیون دلار
۱۰_ کویت با ۸۰ میلیون دلار

سرمایه‌گذاری‌های عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال از جمله اتفاقاتی است که تغییر سیاست‌گذاری این کشور را برای کسب درآمد از صنعت نفت در حوزه صنایع خلاقی همچون بازی‌های دیجیتال نشان می‌دهد.

توسعه اینترنت G۵، هوش مصنوعی، بلاکچین، متاورس و بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین، امروزه صنعت بازهای دیجیتال را به فرصت سرمایه‌گذاری جذاب و سودآور برای کشورها تبدیل کرده استصنعت بازی‌های دیجیتال در کشورهای عربی

سرمایه‌گذاری در «اکتیویژن»: «الکترونیک آرتز» و «تیک تو»
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان بیش از ۳ میلیارد دلار سهام از ناشران برجسته بازی‌های دیجیتال آمریکایی یعنی اکتیویژن، الکترونیک آرتز و تیک تو خریداری کرده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در تابستان ۱۴۰۱ در گزارشی تلاش کرده دلایل این تغییر رویکرد در سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال را بررسی کند. این گزارش بر مبنای یافته‌های پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تنظیم شده است.

سرمایه‌گذاری عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال جهان
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) عربستان سعودی، صندوق ثروت دولتی این کشور است. این صندوق یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است که کل دارایی آن حداقل ۶۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در برنامه این صندوق برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بر صنعت بازی‌های دیجیتال تاکید شده است.

به گزارش «سی‌سی‌سی‌آی»[۱] ارزش بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۱.۰۶ میلیارد دلار رسید. در همین حال در خاورمیانه ارزش صنعت بازی ۴.۸ میلیارد دلار بود که تقریباً ۳.۲ درصد از ارزش جهان است.
در این گزارش پیش‌بینی شده، عربستان، امارات و مصر در مجموع ۸۵.۸ میلیون گیمر داشته باشند که درآمدی معادل ۳.۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ را برای این کشورها خواهد داشت.

این صنعت به دلیل افزایش بازی‌های موبایلی و تمایل به تعامل اجتماعی در طول همه‌گیری کرونا تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های چند ملیتی را در خود جای داده است. علاوه بر کشش تقاضا، ترکیب فناوری قوی از بلاک‌چین و توکن‌های غیرقابل تعویض نیز به توسعه‌دهندگان بازی اجازه داده تا از این ابزارها و ایجاد دنیای مجازی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در «امبریسر»
گروه بازی «سوی گیمینگ گروپ» یک گروه سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در «امبری سر» کرده است. امبری سر، شرکت هلدینگ بازی دیجیتال سوئدی است. این شرکت در ازای دریافت یک میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۹۹.۹۹ میلیون سهم را به اشتراک گذاشته است که معادل ۸.۱ درصد از سهام شرکت سوئدی بازی‌های دیجیتال و رسانه‌ای است.

توسعه اینترنت G۵، هوش مصنوعی، بلاکچین، متاورس و بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین، امروزه صنعت بازهای دیجیتال را به فرصت سرمایه‌گذاری جذاب و سودآور برای کشورها تبدیل کرده است. کشورهای خاورمیانه هم تلاش می‌کنند از این فرصت تازه استفاده کرده و به این حوزه ورود پیدا کنند. در میان کشورهای خاورمیانه، عربستان در این زمینه پیشروست.

در عربستان با وجود سرمایه‌گذاری زیاد و حمایت دولتی، فرصت رشد توسعه‌دهندگان بازی بی‌پایان است اما نکته قابل توجه در صنعت بازی عربستان این است که موفقیت در صنعت بازی فقط برای کسب درآمد نیست و عربستان نگاهی به ایجاد قدرت نرم توسط بازی‌های دیجیتال دارد.



منبع خبر

در گزارشی سازمان سی‌سی‌سی‌آی در سال ۲۰۲۱ ارائه کرده، ارزش بازار بازی‌های دیجیتال کشورهای خاورمیانه به شکل زیر رتبه‌بندی شده است. بر این اساس از نظر گسترش و بومی‌سازی بازی‌های دیجیتال، این کشورها سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها را به همراه دارند.

افزایش تعداد استارتاپ‌های در حال ظهور در خاورمیانه همراه با رویدادهای بازی در حال راه اندازی در این منطقه گواه قدرت بازار بازی آن است. از این رو بسیاری از ناشران بازی‌های آمریکایی اروپایی ژاپنی و چینی به تلاش خود برای دستیابی به این منطقه ادامه می‌دهند و تنها از طریق بومی‌سازی بازی می‌توانند به این بازار دست یابند.

جهان عرب به تازگی شاهد تلاش‌های بی‌سابقه‌ برای تقویت و حمایت از صنعت بازی خود بوده است. خاورمیانه یکی از بهترین و با ثبات‌ترین مناطق برای سرمایه‌گذاری در صنعت بازی است. دلیل این امر، بازار به سرعت در حال رشد و تقاضای بالای آن است.

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود. آذری جهرمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.[۷] او در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.[۸][۹] وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ متولد شده‌است.[۱۰] به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم می‌باشد.

نوشته‌ی بعدی

خرید انواع پلنیوم باکس مناسب کانال تهویه هوا قیمت میراکالا

نوشته‌های تازه

  • بررسی ذخایر آب زیرزمینی با ماهواره چربی
  • وقتی روبات ها با هم در چیزهای خطرناک مطالعه می کنند
  • سند ارتقاء و ارتقاء جامع تصویب شده است
  • پیشرفت کارآیی نهید و تأیید چند سیستم
  • توافق نامه ایران -IRAQ برای ارائه خدمات ارتباطی با کیفیت در Arbaeen
  • برقراری ارتباط پایدار از ایران تا کربلی
  • ساختار ماهواره ای نهید نشانه دسترسی به قله های تکنولوژی/ وزیر ارتباطات است
  • برای بازیابی خدمات بیش از 5 میلیون سرویس پستی به مردم در طول جنگ/راه اندازی خدمات ارائه دهید
  • ارائه بیش از 2 میلیون نشریه در طول جنگ
  • نیکزاد: راه اندازی ماهواره Nahid 2 یک افتخار ملی است
  • خواستار طراحی “به نام ایران” شوید
  • نسل بعدی Simng یک ماهواره Nahyd را در فضا قرار می دهد
  • وزیر ارتباطات: نهید اولین ماهواره ارتباطات از راه دور در ایران در گروه KU است
  • وزیر ارتباطات: ماهواره نهید اولین ماهواره ارتباطات از راه دور در ایران در گروه KU است
  • عملیات پرواز را به فرودگاه Pajan برگردانید
  • داده های تلویزیون ماهواره ای نهید به دست آمد
  • ماهواره Nahid 2 در حال ساخت است/تهیه باند پهن ایران
  • زهره زهره با موفقیت به مدار تعیین شده تزریق شد
  • زندگی عملیاتی نهید به مدت دو سال است
  • ماهواره ارتباطات از راه دور با موفقیت در فضا+فیلم پرتاب شد
  • استفاده از سند درآمد محتوا باعث ایجاد اشتغال/ استقبال از توزیع دیجیتال خدمات می شود
  • اجرای سند به اشتراک گذاری محتوا باعث ایجاد اشتغال برای افراد می شود/ از توزیع دیجیتالی خدمات استقبال می کند
  • نیاز به همکاری بین بخش برای مقابله با تهدیدهای سایبری
  • هم افزایی علمی در سه زمینه از هوش مصنوعی ، امنیت کوانتومی و سایبری
  • این لایحه مهلت کد شرکت پست ملی را برای شرکت پستی به مجلس داد
  • 7000 عمل سایبری علیه ایران در طول جنگ 6 روزه انجام شد
  • اقدامات وزارت ارتباطات را برای ادامه خدمات ، نگهداری و امنیت جنگ 4 روزه شرح دهید
  • وزیر ارتباطات در پارلمان برای ارتقاء امنیت شبکه گزارش می دهد
  • ارزیابی برخی از فن آوری های جدید در حال توسعه صنعت فضایی ایران از ماهواره
  • رهبران با توجه به امنیت محاسباتی ارزیابی و ارزیابی می شوند
  • کمیته تسهیل اقتصاد دیجیتال طعم دستگاه ها را متوقف می کند
  • نیاز به افزایش همکاری برای ارتباطات در ایران -عراق در طول Arbaeen Hosseini
  • مخالفت با اینترنت کلاس
  • داستان اینترنت کلاس چه بود؟
  • پاسخ پزشکان به “اینترنت کلاس”/دسترسی به اطلاعات رایگان حق همه افراد است
  • سخنگوی دولت: اینترنت کلاس هرگز در دستور کار دولت نخواهد بود
  • معاون وزیر ارتباطات خواستار شتاب انتقال زمین به شرکتهای نوآورانه شد
  • دفتر تأکید پزشکی بر مشکلات اقتصادی دیجیتال/نیاز به بررسی حمایت از فیزیکی از داده ها
  • حملات روزانه در جنگ اخیر به 1 گیگابایت در ثانیه رسید
  • حملات روزانه در جنگ اخیر به 1 گیگابایت در روز رسیده است/ حملات سایبری را کاهش می دهد
  • مشکلات اقتصاد دیجیتال کشور باید با گفتگو حل شود
  • مشکلات در اقتصاد دیجیتال کشور باید با گفتگو حل شود
  • معاون وزیر ارتباطات: فیلتر سیاست در کشور شکست خورد
  • سند مدیریت داده ها را در شورای عالی بعدی شورای عالی فضای مجازی بررسی و نهایی کنید
  • کارمند وزارت ارتباطات: امنیت مردم در اولویت است
  • 2 ٪ از پروژه JINAF در دهکده های کشور تا پایان سال
  • رضایت مردم باید در قلب توسعه اینترنت در مناطق مختلف باشد
  • باید رضایت افراد مبتنی بر توسعه اینترنت در مناطق مختلف باشد
  • هاشمی: هدف از مدیریت داده ها ، از بین بردن موازی و عمل بدون دردسر است
  • نگهداری اضطراری برای شرکت های دیجیتال وارد مرحله اجرایی شد

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.