«عکس ها حرف می زنند!
جوانه وی سی: «ما را به خاطر بیاور ما را که تازه جوانانی بیست و دو ساله بودیم شور عشق در سینه داشتیم و بیش از آنکه عاشق شویم سینه بر خاک سوه مردیم.»
آیا این تناقض رفتاری، دامن زدن به فضای اختلاف در جامعه نیست؟ چرا پیش از اعلام نظریه پزشکی قانونی به موضوع مرگ مهسا امینی دامن زده و فضا را بیشتر ملتهب کردند اما از طرف دیگر در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ همچنان شاهد سکوت آنها بوده و هستیم؟
تپسی: «چیزی نظیر آتش در جانمان پیچید.»
هیچ یک از این شرکت های کسب و کار دیجیتالی تاکنون جواب قانع کننده ای برای این سوال نداشته و در واقع می توان این اقدام را به نوعی فرار رو به جلو قلمداد کرد. انتظار می رود این مجموعه ها که مخاطبان بسیاری هم دارند در چنین مواقعی آتش به خرمن نزده و با تناقض های رفتاری خودشان سبب ۲ قطبی شدن جامعه نشوند.
نرم افزار مایکت هم با شعر «هر که بسوزد جگرم دیده بگرید وین گریه نه آبیست که آتش بنشاند.» نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد.
تمامی این شرکت ها که بیش از ۲۰ مورد را شامل می شوند فوت مرحومه مهسا امینی را هشتگ کردند که در این گزارش به بخشی از پیام هایی که در صفحات مجازی خود قرار دادند و اسناد آن نیز وجود دارد، اشاره خواهیم کرد؛ به عنوان مثال دیجی کالا آورده بود «این خفته در خاک از کجا و از کدامان است؟ می دانند او فرزند ایران است.».
سوال دیگر این است که «چرا همین شرکت در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ توسط داعش که منجر به شهادت و جراحت تعداد زیادی از هموطنانمان شد با گذشت نزدیک به ۱۰ روز همچنان سکوت اختیار کرده اند؟»
توییتکس: «بگو چکار کنم؟ وقتی شادی به دم بادبادکی بند است و غم چون سنگی مرا در سراشیب یک دره دنبال می کند، دلم شاخه شاتوتی که باد خونش را به در و دیوار پاشیده است، امید فرزندان پاک ایران را در خاک نکنید.»
و سوال هایی که همچنان بی پاسخ مانده است
در آخرین تماس تلفنی که امروز با این فرد گرفته شد عنوان کرد که ما پیام تسلیت را در صفحه خود قرار داده ایم اما با نگاهی به صفحات فیلیمو نتوانستیم این آگهی تسلیت را پیدا کنیم و از روابط عمومی آن درخواست کردیم تا آن را برای ما ارسال کنند.
شیپور: «زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبارآلود مهر و ماه، زمستان است.»
نوری نیز در روز پنجشنبه نه به پیامک و نه تماس تلفنی خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات جوابگو نبوده و در تماس روز شنبه بیان کرد که «لازم است با مدیریت مشورت و پس از آن به شما اعلام خواهد شد.» البته او زمانی نیز تعیین نکرد که کی قرار است به این سوال پاسخ داده شود.
فیلیمو چه گفت؟
زرین بال نیز در همین رابطه نوشته بود «مصیبت ها چنان دم به دم می رسند که از مصیبت ساعتی پیش نمی توان دم زد.»
امیرحسن موسوی از مسئولان روابط عمومی دیجی کالا در پاسخ به سوال خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات مبنی بر علت سکوت این شرکت درباره جنایت تروریستی شاهچراغ عنوان کرد که به دلیل مسایلی که پیش از این برای ما پیش آمده بایستی حتما از دفتر خبرگزاری با ما تماس بگیرید و یا از طریق ایمیل سازمان، ایمیلی زده شود تا پاسخگوی شما باشیم که پس از چندین بار تماس که بی پاسخ ماند، در نهایت ایمیلی برای دیجی کالا ارسال و این سوال پرسیده شد که همچنان جوابی دریافت نشده است.
ازکی: «دردیست غیر مردن کانرا دوا نباشد.»
دیوار: «ما در میان زخم و شب و شعله زیستیم در تور تشنگی و تباهی با نظم واژه های پریشان گریستیم.»
اسنپ دیگر شرکتی است که در خصوص مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و در ارتباط با حادثه شاهچراغ سکوتی سوال برانگیز داشته است.
«روحمان تیر می کشد از جان عزیزی که پرپر شد» هم نوشتاری بود که در صحفه کافه بازار پست شد.
به سراغ تخفیفان هم رفتیم که در تماس تلفنی که خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات با این مجموعه داشت بیان کردند که روز شنبه مصاحبه ای در این رابطه با مجله خبری اقتصاد ارتباطات خواهند داشت که تا لحظه ارسال گزارش هنوز تماسی برقرار نشده است.
کافه بازار از دیگر شرکتی بود که به سراغ آن رفتیم. مدیران این مجموعه در پاسخ به پیگیری های خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات عنوان کردند «مدیریت مجموعه فعلا تمایلی برای مصاحبه در هیچ موضوعی را ندارد.»
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی مجله خبری اقتصاد ارتباطات، این شرکت ها در فوت مهسا امینی حتی قبل از اعلام نتیجه از سوی پزشکی قانونی در کانال های اطلاع رسانی خود اقدام به ارسال پیام های تحریکآمیز کرده و به صورت گسترده ای وارد عمل شده بودند این در حالی است که با گذشت بیش از ۱۰ روز از حادثه تروریستی شاهچراغ این بار سکوت کرده و تاکنون موضعی از خود نشان نداده اند.
فاطمه آذری، مسئول روابط عمومی فیلیمو با وجود چندین بار تماس از سوی خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات در روزهای گذشته همچنان پاسخی نداده است. در حالی که طی تماس دو روز پیش خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات گفته بود با مدیریت فیلیمو صحبت و نتیجه را به ما اعلام می کند.
فیلدیبو: «جانا چه گویم شرح فراقت چشمی و صدم نم، جانی و صدآه.»
یکتا نت: «به مرگی جان می سپارم که از آن من نیست.»
اسنپ: «این شب سیاه از خاطرمان نمی رود.»
برای پاسخ به این سوال ها که می تواند جوابگوی بسیاری از ابهامات باشد به سراغ این مجموعه ها رفتیم که در یک نتیجه کلی می توان گفت «هیچ کدام پاسخ قانع کننده ای نداشتند.»
جاباما: «داغ دل ما گفتنی نیست.»
شرکت های کسب و کارهای دیجیتال در همان ساعات اولیه فوت مهسا امینی اقدام به ارسال پیام های تسلیت با محتواهای تحریکآمیز و ایراد اتهام به نظام کردند که اسناد آن هم موجود است؛ انتشار پیام توسط این شرکتها در حالی صورت گرفت که هنوز جزییات فوت مشخص نشده بود و در واقع به نوعی اقدام به تحریک افکار عمومی کرده و از قتل عمد خبر داده بودند.
مردی زنی را در آغوش گرفته است و گریه می کند و این سکانس پایان یک زندگی است.»
روز – داخلی – بیمارستان
سفرهای علی بابا: «سینه مالامال درد است این ردیغا مرهمی.»
بیت پین: «امشب اشک از چشمان و غم در رگ هایمان جاری است.»
این در حالی است که فیلیمو در جریان مرگ مهسا امینی در توئیتی نوشته بود:
هدف ما از بیان این موضوع ها تخریب هیچ یک از شرکت های مورد اشاره که توانسته اند علاوه بر خدمات رسانی، اشتغال هایی را نیز ایجاد کنند نیست. اما سوالی که امروز مطرح می شود این است: در شرایط کنونی که کشور نیاز به آرامش، وفاق و همدلی دارد دلیل این اقدام که در واقع به نوعی تحریک افکار عمومی بوده چیست؟
تنها مطلبی که از سوی مجموعه فیلیمو در صفحات مجازی مرتبط با آن مجموعه در ارتباط با حادثه شاهچراغ به دست آمد رشته توئیت محمدجواد شکوری مدیریت فیلیمو بود که با حالت طلبکارانه از این که به ادعای وی با برخی فشارها مجبور شدند پیام درباره مهسا امینی را پاک کنند، انتقاد کرده بود.
شرکت های دیگری دیگری از جمله شیپور، جاباما، سفرهای علی بابا، دیوار، اسنپ و تپسی، یکتا نت و ازکی همگی نسبت به مرگ مهسا در قالب نوشته و یا شعرهایی واکنش نشان داده و نام او را به شرح زیر هشتگ کردند:
آپارات نیز با این شعر نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داده و در صفحه خود نوشت: «مو به مو پیچ و خم هر کوچه را با خم موی پریشان گریه نکن.»
خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات با محمد خلج مدیر اسنپ تماس گرفت که جوابگو نبود و تنها در پیامکی شماره عطیه نوری مسوول روابط عمومی این مجموعه را ارسال کرد.
فلایتیو: «من نمی دانستم معنی هرگز را، تو چرا بازنگشتی دیگر؟»