انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1402042918917/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
ایسنا/خراسان رضوی مدتی است که از اشکال مختلف هوش مصنوعی در حوزه روزنامهنگاری استفاده میشود و آنچه این مورد را جالب جلوه میدهد، افزایش نقش این ابزارها در صنعت روزنامهنگاری است.
نیک نیومن، روزنامهنگار و استراتژیست دیجیتال معتقد است که هوش مصنوعی به شرکتهای رسانهای کمک میکند تا کارهای بیشتری را با مواردی کمتر انجام دهند همچنین فرصتهایی را برای ایجاد و توزیع محتوای هوشمندتر باز کنند اما معضلات جدیدی را در مورد اینکه چگونه میتوان از این فناوریهای قدرتمند به روشی اخلاقی و شفاف استفاده کرد، به همراه خواهد داشت.
با رواج بیشتر هوش مصنوعی، نگرانیها و اعتراضهایی نسبت به استفاده از آن در روزنامهنگاری به وجود آمده است، به ویژه نگرانیهایی که حول محور هوش مصنوعی مولد بهعنوان جایگزینی برای روزنامهنگاری اصیل و متفکر در نظر گرفته میشوند. برای ناشرانی که به دنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند، درک محدودیتها و خطرات استفاده از این فناوریها از منظر فنی و تجاری بسیار مهم است.
ابزارهای رونویسی هوش مصنوعی در اکثر اتاقهای خبر به صورت روزانه استفاده میشوند. روزنامهنگاران و سردبیران از هوش مصنوعی برای بررسی واقعیت و بررسی منابع اطلاعاتی استفاده میکنند همچنین میتوان از آن برای تایید محتوا، تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی و تولید خلاصه اخبار شخصی نیز بهرهمند شد.
نظرسنجی اخیر از مدیران رسانهها (ناشران، سردبیران و کسانی که در سازمان خود پستهای ارشد دارند) نشان داد که تقریبا یک چهارم این افراد (۲۳درصد) اظهار کردند که بهطور منظم از هوش مصنوعی برای بیان نظرات خود استفاده میکنند و پنج درصد نیز گفتند که این بخش بزرگی از کاری است که ما انجام میدهیم.
جار ویس، مدیر مرکز روزنامهنگاری کارآفرینی در دانشکده روزنامهنگاری کریگ نیومارک دانشگاه سیتی نیویورک گفت: «اگر این فناوری بتواند اطلاعات واقعی را به طور قابل اعتماد ارائه کند، روزنامه نگاران باید از این ابزار استفاده کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر روزنامهنگاران و سازمانهای خبری در موضوعاتی که نیاز به تفاهم فرهنگی دارد، سوءاستفاده کنند، میتواند نه تنها به اعتبار ابزار بلکه به سازمانهای خبری که از آن استفاده میکنند نیز آسیب برساند.
nytimes.com
گوگل معتقد است میتواند بهعنوان نوعی دستیار شخصی برای خبرنگاران عمل کند و برخی از وظایف را خودکار انجام دهد تا زمان را برای دیگران آزاد کند و این شرکت چنین عملکردی را بهعنوان فناوری مسئولی میداند که میتواند به هدایت انتشار این صنعت دور از دامهای مولد هوش مصنوعی کمک کند.
منابع
هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که شرکتهای رسانهای، ناشران و تولیدکنندگان محتوا باید ابزارهای گزارشگویی خودکار را کشف، بیاموزند و بفهمند و ما پیشرو در این زمینه خواهیم بود. این رسانه گفت که ما متعهد به بهبود موتور هوش مصنوعی با بازخورد و نظرات گروههای تحریریه خود هستیم تا ما و خوانندگان بتوانیم به این عملکرد اعتماد کنیم.
در حال حاضر برخی رسانهها از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوای خود استفاده میکنند. بازفید، شرکت رسانهای خبری اینترنتی آمریکایی اعلام کرده است که از هوش مصنوعی برای تقویت آزمونهای شخصیتی در سایت خود استفاده خواهد کرد و نیویورک تایمز از چت بات جی پی تی برای ایجاد پیام روز ولنتاین در سال جاری استفاده کرد.
ناشران میتوانند این محدودیتها و خطرات را با زمینه و داروی مناسب کاهش دهند و این امر مستلزم تمرکز بر بررسی موشکافانه کاربردهای هوش مصنوعی مولد در گردش کار برای بهبود کارایی و تجربه کارمند است.
از آنجایی که رسانههای خبری برای جلب توجه و حفظ اعتماد عمومی و کاهش مشاغل و کاهش هزینهها رقابت میکنند، استفاده از هوش مصنوعی (AI) در اتاقهای خبر در سراسر جهان در حال افزایش است. در حال حاضر از هوش مصنوعی برای منبع اطلاعات، تولید مقالات خبری و شناسایی مسیر حرکت استفاده میشود اما آیا استفاده از آن منجر به روزنامهنگاری بهتر خواهد شد؟
در حالی که هوش مصنوعی مولد نمیتواند بهطور مناسب و کامل جایگزین سرمقاله و روزنامهنگاری شود، موارد استفاده متعددی در جریان کار تولید محتوا وجود دارد که میتواند به بهبود کارایی کمک کند وزمان بیشتری برای سرمایهگذاری در توسعه خلاقانه، بررسی تحقیقات و صرفا خروجی بیشتر فراهم کند.
به عنوان مثال، برای جلوگیری نسبت به از بین رفتن اعتماد مخاطب، ناشران باید زمانی که مقاله بهطور جزئی یا کامل توسط هوش مصنوعی تولید شده است، به وضوح در مطلب منتشرشده بیان کنند و باید دستورالعملهای عمومی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در انتشار محتوا را به روشنی شرح دهند. علاوه بر این، ناشران باید خط مشیها و رویههای گردش کار روشنی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کنند تا از آسیبپذیری قانونی و حق نسخهبرداری جلوگیری کنند و خطر خطاها و سوگیریهای احتمالی در گزارشهایی را که ممکن است از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد شود، کاهش دهند.
مانند هر فناوری جدید یا انطباق با آن، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوای اصلی چالشهایی به همراه دارد. در برخی از بررسیهای اولیه، گزارشهایی مبنی بر خطاهای مادی (و البته آشکار)، محتوای تکراری و غیر معتبر گزارش شده است با این حال، هوش مصنوعی مولد به پیشرفت خود ادامه میدهد و مهمتر از آن، کسانی که از آن استفاده میکنند، نیز به آموختن درسهایی در مورد چگونگی به کارگیری بهترین فناوری ادامه خواهند داد.
در ژانویه ۲۰۲۳، سینت، رسانه آمریکایی اینترنتی فناوری اعلام کرد که تمام انتشار گزارشهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را «فعلا» پس از زیر سوال رفتن صحت برخی از محتوای هوش مصنوعی متوقف میکند. این منجر به بررسی داخلی مقالات شد و ویراستاران دریافتند که تعداد کمی از مقالات نیاز به اصلاحات عمده دارند؛ این موارد جزئی اشکال در نام شرکت و غیره بود.
گوگل نیز در حال آزمایش محصولی است که از فناوری هوش مصنوعی برای تولید گزارشهای خبری استفاده میکند و آن را به سازمانهای خبری از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و نوز کورپ ارائه میکند.
بهعنوان نمونه خبرگزاری آسوشیتدپرس (Associated Press) از هوش مصنوعی برای تولید گزارشهای ورزشی مبتنی بر داده و خلاصه بازیها استفاده میکند. سازمانهای خبری مانند داو جونز، بلومبرگ و رویترز نیز اتوماسیون را برای سادهسازی پوشش خود از بازار سهام و گزارشهای درآمد مورد آزمایش قرار دادند.
فناوری هوش مصنوعی مولد اکنون میتواند محتوای شنیداری، بصری و نوشتاری را با استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتمها ایجاد کند، با قابلیتهایی که اکنون با پیچیدگیهای روزافزون، رسانههای مختلف را در بر میگیرد. این انواع رسانه میتواند از توسعه متن ساده گرفته تا تصاویر و ویدئو و همچنین صدا باشد.
اخبار آسوشیتدپرس با استفاده از هوش مصنوعی از تولید ۳۰۰ مقاله در مورد گزارش درآمد شرکت در هر سه ماهه به ۳۷۰۰ مقاله رسید. امروز، فناوری هوش مصنوعی اتاق خبر این خبرگزاری به طور خودکار تقریبا ۴۰هزار خبر در سال تولید میکند – فقط کسری از کلی گزارشهایی که خبرگزاری جهانی تولید میکند- و مزایای استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون بسیار زیاد است. همچنین آسوشیتدپرس بخشی از آرشیو اخبار خود را به OpenAI تحت قراردادی که استفاده از هوش مصنوعی مولد در اخبار را بررسی میکند، داده است، اقدامی که میتواند سابقهای برای مشارکتهای مشابه بین این شرکتها باشد.
journals.sagepub.com
بلومبرگ اولین پذیرنده استفاده از سایبورگ بود، برنامهای که گزارشهای مالی را کالبدشکافی میکند و فورا گزارشهای خبری را با تمام حقایق و ارقام مرتبط مینویسد. واشنگتن پست زمانی که شروع به استفاده از فناوری هوش مصنوعی هلیوگراف برای پوشش بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو و انتخابات کنگره کرد، خبرساز شد.
goethe.de
روزنامهنگاری مبتنی بر هوش مصنوعی تقریبا یک دهه است که به اتاقهای خبری بزرگ راه یافته است و در حال حاضر اخبار مالی، داستانهای ورزشی، گزارشهای آبوهوا و ترافیک تولید میکند.
inma.org
www.reuters.com
وقتی در تلفن همراه در فید خبری خود جستجو میکنید به این مورد توجه و فکر میکنید آنچه میخوانید توسط یک انسان نوشته شده است یا یک ماشین؟