مدیر این شرکت چینی اظهار داشت: سرمایه گذاری اولیه ما در این مجموعه برای مرحله نخست ۵۰ میلیون دلار و در چشم انداز چند سال آینده به پنج میلیارد دلار خواهد رسید.
حسن نوری زاده روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار مجله خبری اقتصاد ارتباطات افزود: این قرارداد بین این شرکت چینی و منطقه ویژه منعقد شده و قرار است تاسیسات ترانشیپمنت (جابجایی) کالا از ناوگان ریلی به ناوگان جاده ای و بالعکس در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار احداث شود.
ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم است.
سرپرست فرمانداری سرخس در خصوص جزئیات این قرارداد بین المللی اطلاعات بیشتری ارائه نکرد و مسوولان منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در این خصوص اطلاع رسانی نکرده اند.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خراسان رضوی شهریور ماه امسال در گفتگو با مجله خبری اقتصاد ارتباطات گفت: در پی بازدید مدیران ارشد یک شرکت حمل و نقلی چین از منطقه ویژه اقتصادی سرخس، این شرکت چینی تصمیم دارد در این منطقه ویژه اقتصادی بارانداز کانتینری برای تهاتر کالای کشورش با سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.
وی افزود: برنامه اصلی ما ایجاد ۲ مرکز تهاتر کالا در بندر انزلی در گیلان و سرخس خراسان رضوی است از این رو بلافاصله پس از بازگشت، نمایندگی این شرکت را در انزلی و منطقه ویژه سرخس مستقر می کنیم.
بر اساس اعلام روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مدیر این شرکت چینی اردیبهشت ماه در نشست مشترک با مسوولان این منطقه ویژه اقتصادی، گفت: به همراه همکارانمان در طول هفته های گذشته امکانات و موقعیت چندین منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایران از غرب تا شرق را مورد بازدید قرار دادیم و به طور شگفت انگیزی از مجموعه امکانات و توانایی موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تحت تاثیر قرار گرفتیم.
وی گفت: سهم طرفین در این قرارداد ۵۰ درصد به طور مساوی است و بهره برداری از تاسیسات حمل ونقلی به صورت مشترک صورت می گیرد.
محمدرضا کلایی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس توانایی زیادی برای تجارت با چین دارد و امکانات باراندازی و ریلی منطقه میتواند در خدمت افزایش صادرات و ترانزیت کالا با چین و سایر کشورها قرار بگیرد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: طی ۲ سال اخیر چندین رام قطار از مبدا چین تا سرخس سیر کرده و می توان گفت مسیر ریلی و تجاری از گذرگاه هورگوس در شرق چین تا سرخس به صرفه و کاملا اقتصادی است.