• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
دوشنبه, می 19, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی

توسط یاسمین نسبتی
نوامبر 23, 2024
در اخبار
0

با فراگیر شدن نوعی کلاهبرداری تلفنی، به شهروندان توصیه شده که برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام شیادان و کلاهبرداران، به افراد ناشناسی که با آنها تماس تلفنی می‌گیرند، اعتماد نکرده و هرگونه کد و یا رمز که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.

به گزارش ایسنا، به دست آورن پول زیاد آن هم بدون زحمت رویایی است که می‌تواند افراد را وسوسه کند؛ موضوعی که چند سالی است با اجرای ترفندهای مختلف مورد سوءاستفاده کلاهبرداران حرفه‌ای قرار گرفته است.

کلاهبرداری تلفنی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند سودجویان را علی‌رغم توصیه‌های انجام شده به این هدف یعنی دریافت پول زیاد برساند.

اگرچه بارها هشدار داده شده که کاربران در دام سودجویان نیفتند اما همچنان هستند کسانی که به واسطه انواع روش‌های کلاهبرداری مانند تماس‌ تلفنی و برنده شدن در مسابقه فریب کلاه‌برداران را می‌خورند و با مشکلات مالی روبه رو می‌شوند.

در این روش کلاهبرداری گفته می‌شود که فرد، برنده جایزه‌ای فوق‌العاده در یک مسابقه شده که هیچ وقت در آن شرکت نکرده است، بنابراین زمانی که گفته می‌شود برای دریافت جایزه مبلغی پرداخت یا درخواست می‌شود که اطلاعات شخصی و محرمانه مالی در اختیارشان قرار گیرد، باید به صورت محتاط اقدام کرد چراکه سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه به جزئیات حساب مالی نیاز ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می‌کند.

نکته مهم این است کاربر حق دارد درباره هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهد، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهد، تماس بگیرد، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کند و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشد؛ زیرا افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند، از این‌که اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار فرد قرار دهند، خوشحال می‌شوند.

در همین رابطه چند وقتی است نوعی کلاهبرداری که از سال‌های گذشته هم رایج بود و بسیاری از افراد را به بهانه دریافت جایزه  مورد سوء استفاده قرار داد، فراگیر شده است.

اخیرا برخی کاربران در فضای مجازی با انتشار ویدیوهایی از مواجهه خود با این کلاهبرداری صحبت کرده  و توضیح می‌دهند که فرد کلاهبردار با برقراری تماس و معرفی خود از یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی اعلام می‌کنند که آنها برنده چند میلیون جایزه از سوی یک اپراتور تلفن همراه شده اند. در این روش تلاش می‌شود با روش‌های جلب اعتماد اطلاعات حساب فرد برای برداشت از حساب مالی وی گرفته شود که در این مرحله حتما  نیاز است افراد از ارائه چنین اطلاعاتی خودداری شود.

آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی

از آنجایی که در سالیان گذشته، مدام شاهد انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها مانند تماس‌های تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی یا دریافت جوایز ویژه از سوی اپراتورها که یک مشکل شایعی بود؛ اپراتورهای تلفن همراه نیز به این موارد واکنش نشان و اقداماتی را برای آگاهی‌بخشی به مشترکان انجام می‌دادند. واکنش‌های رایج این اپراتورها اغلب به شکل موارد زیر بود:

1. اطلاعیه‌ها و پیامک‌های هشدار: اپراتورها اغلب پیامک‌هایی به کاربران ارسال می‌کردند که تأکید می‌کرد این شرکت‌ها هرگز از طریق تماس تلفنی برندگان قرعه‌کشی یا جوایز را اعلام نمی‌کنند و تنها از طریق درگاه‌های رسمی مانند وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های اپراتور (همراه من یا ایرانسل من) این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

۲. فهرست درگاه‌های رسمی: اپراتورها به‌طور مکرر فهرست درگاه‌های رسمی خود مانند وب‌سایت‌ها، سامانه‌های پیامکی و اپلیکیشن‌ها را منتشر می‌کردند تا کاربران فقط از این کانال‌ها استفاده کنند.

۳. هشدار به مشترکان برای عدم ارائه اطلاعات شخصی: به کاربران توصیه می‌شد که اطلاعات شخصی، رمزها یا شماره کارت بانکی خود را به هیچ عنوان در اختیار تماس‌گیرندگان مشکوک قرار ندهند.

۴. ارائه روش گزارش‌دهی تخلفات: حتی در مواردی همراه اول و ایرانسل از مشترکان می‌خواستند موارد مشکوک را از طریق مراکز تماس‌شان، گزارش‌دهی کنند.

۵. کمپین‌های آگاهی‌بخشی: این اپراتورها با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کردند کاربران را نسبت به شگردهای جدید کلاهبرداران مطلع سازند.

نکته حائز اهمیت این است این اقدامات تأثیر مثبتی در کاهش کلاهبرداری داشت اما همچنان اپراتورها بر ضرورت هوشیاری کاربران تأکید دارند. مسئله‌ای که اواخر تابستان سال جاری سرهنگ کامران ملکی- فرمانده انتظامی شهرستان فردیس-  اعلام کرد که در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان فردیس و اعلام اینکه پس از دریافت تماس تلفنی از افراد ناشناس، مبالغی از حساب بانکی آنها برداشت شده، رسیدگی به موضوع در دستور کار کاشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی توضیح داد با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اعضای یک باند کلاهبرداری با شهروندان به صورت تلفنی تماس گرفته و با ترفند اینکه در قرعه کشی خودروسازان و یا اپراتورهای تلفن همراه برنده شده‌اید، کدهایی را به تلفن همراه آنها ارسال و پس از دریافت کدها اقدام به انتقال موجودی حساب آنها به افراد دیگر می‌کردند.

 این مقام مسئول همچنین به شهروندان تأکید کرد برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام شیادان و کلاهبرداران، به افراد ناشناسی که با آنها تماس تلفنی می‌گیرند به هیچ وجه اعتماد نکرده و هرگونه کد و یا رمز که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.

انتهای پیام

منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1403090301219/%D8%A2%D8%B4-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86%DB%8C

یاسمین نسبتی

یاسمین نسبتی

نوشته‌ی بعدی

گوگل و اپل در انگلیس به دردسر افتادند

نوشته‌های تازه

  • آیا فصل جدید مدیریت فناوری در ایران توسط برنامه ملی هوش مصنوعی شکل گرفته است/ آیا سازمان ملی هوش مصنوعی است؟
  • 5 ٪ افزایش در تعداد کاربران ملی خدمات دولت هوشمند
  • الزام برای به دست آوردن مجوز وزارت بهداشت برای برنامه های خدمات آزمایشگاهی
  • ما مخالف حل مجوز تاکسی های اینترنتی شهرداری ها هستیم
  • اتفاقی که برای جلسه سخنگوی دولت با سخنگوی دولت افتاد
  • برنامه وزارت ارتباطات برای جذب مشارکت در بخش خصوصی در پروژه های ملی
  • قیمت طلا در بازار تهران سقوط می کند
  • ارسال پیام کوتاه و اخطار ممنوع است
  • تولید محتوای گسترده از میراث تاریخی و مذهبی با هوش مصنوعی
  • ما باید دانش آموزان را برای ابزارهای هوش مصنوعی آماده کنیم
  • بحران هویت انسانی در دوران هوش مصنوعی به ایده های جدید نیاز دارد
  • پشتیبانی تأیید شده از تولید بزرگ در فضای مجازی/ محتوای تشکیل شده در کشور
  • تعداد مشترکین ثابت و تلفن همراه برای اتصال باند پهن چقدر است؟
  • تأثیر ملموس از هوش مصنوعی در بهبود بخش فرهنگی و رسانه ای/کاهش هزینه های تولید با استفاده از هوش مصنوعی
  • یک مشکل غیر منتظره در فولاد قانونگذاری
  • ثبت نام 2 میلیون رومینگ تماس ملی
  • AREF: قوانین سنتی را نمی توان به فضای مجازی گسترش داد
  • AREF: قوانین سنتی را نمی توان به فضای مجازی گسترش داد
  • نقش اصلی فن آوری های ارتباطی در شکل دادن به آینده هوشمند
  • 2 ٪ سهم ارتباطات ثابت از شکایات ثبت شده در سیستم 1
  • طراحی 2 پروژه هوش مصنوعی کلانشهر برای کمک به تسکین انرژی
  • مشترکین پهنای باند موبایل از 5 میلیون کاربر فراتر رفتند
  • توزیع دو بسته 6 تریلیون تومانی برای حمایت از شرکت ها بر اساس دانش
  • آخرین وضعیت وب سایت ها برای نسل های پنجم کشور
  • توسعه ارتباطات ، اقتصاد دیجیتال دیجیتال ایران
  • مدیریت و شفافیت مبتنی بر داده بهترین نوع مدیریت افراد است
  • Ranjbarzadeh: سرانجام اینترنت باعث آسیب جدی به تجارت اینترنت شد
  • وزیر ارتباطات: پروژه های امسال برای یک صنعت فضایی بزرگ به پایان می رسد
  • توسعه ارتباطات ، اقتصاد دیجیتال دیجیتال ایران
  • کشف برنامه های ارتباطات ملی در روز ارتباطات جهانی
  • چرا اینترنت در طول برق کند می شود؟
  • ویدیو/ پزشکان: مدیریت بدون اطلاعات و داده های دقیق ، سرگردان
  • کیفیت خواسته های وزارت ارتباطات
  • وزیر ارتباطات: پروژه های امسال برای یک صنعت فضایی بزرگ به پایان می رسد
  • ما تحت وزن قلدری قرار نخواهیم گرفت/دستاوردهای علمی را رها نخواهیم کرد
  • اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم ، به داده نیاز داریم
  • حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاح ICT
  • کاشت نبض یک گل – isna
  • چالش های ویدئویی/ پنهان در قلب فیبر
  • منشور ایرانی برای تغییر روابط عمومی
  • مهمترین موانع برای توسعه فیبر در کشور/ برای محتوای ایران باید جابجا شود
  • صفحه درخواست شده شما پیدا نشده است.
  • وزیر ارتباطات در مورد تأخیر اینترنت در هنگام وقفه در منبع تغذیه توضیح داد
  • حراج فرکانس 5G هفته آینده برگزار می شود
  • شفافیت بیشتر در مورد توهمات و محتوای مضر هوش مصنوعی از Open II
  • نیاز به استفاده از فناوری های پیشرفته برای دستیابی به عدالت دیجیتال
  • حمله سایبری علیه ارز پایه و سهام کوین
  • بزرگترین آشفتگی مغناطیسی در جهان توسط پست در کهکشان ارسال شد
  • روز ارتباطات جهانی ؛ امکان بررسی صنعت فناوری اطلاعات
  • جمعیت کاربران اینترنت چقدر افزایش می یابد؟

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.