• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
یکشنبه, ژوئن 1, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

سرعت گرفتن کنشگری مجازی در انتخابات با میدان‌داری پیام‌رسان‌های داخلی

توسط یاسمین نسبتی
آگوست 17, 2024
در اخبار
0

بررسی محتواهای مربوط به انتخابات در بسترهای مختلف خبری و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که رقابت در شکل‌دهی افکار عمومی و جریان‌سازی در بستر پیام رسان های های داخلی هم شکل گرفته است. در پیام‌رسان‌های داخلی، ایتا و روبیکا، بله، سروش پلاس و شبکه اجتماعی ویراستی توانستند در شکل دهی به افکار عمومی موفق عمل کنند و در ادراک‌سازی‌های انتخاباتی موثر واقع شدند.

در این دوره انتخابات علاوه بر رقابت بین نامزدها، شاهد رقابت بین پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف هم بودیم. اگر در انتخابات‌های قبلی پیام‌رسان‌های خارجی میدان دار فضای مجازی بودند، در این دوره شاهد افزایش استفاده از پیام رسان‌های داخلی بودیم و همه نامزدهای انتخابات بخشی از توان ستادهای فضای مجازی خود را به آنجا منتقل کرده بودند و نامزدهای با گرایش‌های سیاسی مختلف از توان شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کردند. 

چت‌بات «از هوش مصنوعی بپرسید» امکان ارتباط عمیق مخاطبان با کاندیداها را فراهم کرده و در این چت‌بات، مردم می‌توانستند پاسخ سوالات خود را ناظر به هر نامزد، به صورت اختصاصی و دقیق دریافت کنند. همچنین «مشاور ستاد» دیگر چت‌بات سامانه Esetad بود که خدمات ویژه‌ای را به ستادهای نامزدها ارائه کرد.

این نوع کنشگری بخصوص در دوره فراگیری کرونا بیش از پیش سرعت گرفت. در دوره کرونا، ارتباط مردم با فضای مجازی و انجام امور اداری و غیر اداری با استفاده از پلتفرم‌ها شتاب بیشتری گرفت و ارتباط مردم با فضای مجازی بیشتر در هم تنیده شد و به تبع آن انتخابات در ایران و سایر کشورها نیز تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دور اول و دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای ۸ تیرماه و ۱۵ تیرماه برگزار شد و بعد از دو مرحله، مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد. یکی از موارد قابل توجه در این دوره انتخابات نسبت به ادوار قبل، افزایش و سرعت کنشگری‌ها در فضای مجازی بود. این مدل کنشگری یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پدیده‌های سیاسی و اجتماعی در دنیای معاصر است که به استفاده از فناوری‌های دیجیتال، به‌ویژه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، برای تاثیر بر روند انتخابات و آگاهی‌رسانی به مردم اشاره دارد.

با توجه به پیشرفت عرصه دیجیتال و پلتفرم‌های مجازی، امروزه کنش‌های ملموس خیابانی جای خود را به کمپین‌های مجازی داده‌ است و کاندیداها تلاش می‌کنند صدای خود را از طریق سکوها به گوش مردم و به‌ویژه جوانان برسانند. در نتیجه طرفداران و حامیان آنها نیز به‌جای حضور در تجمعات ترجیح می‌دهند کنش خود را محدود به فعالیت‌های مجازی و اینترنتی کرده و با تولید، لایک و بازارسال محتواهای مربوط به نامزد مورد علاقه خود از او حمایت کنند.

انتهای پیام

منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1403050201144/%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که شاهد افزایش کنشگری مجازی در عرصه تبلیغات انتخاباتی بودیم؛ رقابتی که بخش مهمی از آن برعهده سکوهای داخلی بود.

در این دوره انتخابات، ابزار هوش مصنوعی البته نه بصورت فراگیر اما پا به عرصه انتخابات در ایران گذاشت. مرکز ملی فضای مجازی در این دوره برای اولین بار، ضمن ارائه خدمات به ستادهای انتخاباتی، امکان بهره گیری آنها از هوش مصنوعی را فراهم کرد و دستیار هوش مصنوعی در اختیار هر ۶ کاندیدای ریاست جمهوری قرار گرفت.

براساس بررسی صورت گرفته، با کمک و حمایت مرکز ملی فضای مجازی، همه نامزدها تقریبا در ۵ سکوی روبیکا، ایتا، بله، سروش و ویراستی صفحات مجزا تشکیل داده بودند.

سرعت گرفتن کنشگری مجازی در انتخابات با میدان‌داری پیام‌رسان‌های داخلی

باز شدن پای هوش مصنوعی به انتخابات

در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰ که همچنان کشور با خطر کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی در بستر فضای مجازی انجام می‌شد؛ در آن برهه نرم افزارهای صوت محور تا حد زیادی توانست در پیشبرد فضای انتخاباتی در کشور کمک کند. در آن زمان برخی نامزدهای انتخابات با استفاده فضای مجازی، وارد دیالوگ با مخاطبان شده و برنامه‌های خود را برای هواداران تشریح کردند تا جایی که صحبت‌های رد و بدل شده، بیش از برنامه‌ها و مناظره‌های تلویزیونی، مخاطب پیدا کرد. کنشگری دیجیتال در عرصه انتخابات مزایای متعددی دارد از جمله آنها می‌توان به دسترسی به اطلاعات به‌روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزدها و ارتباط مستقیم با آنها اشاره کرد.

طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن سکوهای داخلی، حفظ بی طرفی نسبت به نامزدهای مختلف، امکان پیگیری و مقابله با اخبار جعلی و همچنین ارائه خدمات متنوع همچون تیک آبی(نشان ویژه‌ای که کانال را از دیگر کانال‌ها متمایز می‌کند) پین گفتگو(فضای ویژه‌ای که در بالای صفحه اصلی (گفتگو) پیام‌رسان به نمایش تبلیغات اختصاص دارد و در بازه‌های زمانی مختلف تبلیغات متفاوت را نمایش می‌دهد) رشد سریع کانال(امکان عضویت خودکار لیست معرفی شده توسط مدیر کانال تا سقف ۱۰ هزار کاربر)، کانال‌های استانی و… بود.

پیام‌رسان‌های داخلی وارد گود رقابت جدی شدند

یاسمین نسبتی

یاسمین نسبتی

نوشته‌ی بعدی

پس‌لرزه‌های اختلال فناوری جهانی؛ مدیر کراود استرایک به کنگره فراخوانده شد

نوشته‌های تازه

  • هوش مصنوعی به “بازرس” تبدیل می شود! – isna
  • برنامه جدید Google نسخه غیرقابل پیش بینی
  • تأثیر باتری ها در حفظ کیفیت اینترنت در هنگام قطع منبع تغذیه چیست؟
  • Dodge Koin Creator: پیش بینی قیمت غیرممکن است
  • هوش مصنوعی در ایران؛ از نبود استاندارد ملی تا بی‌برنامگی در تخصیص منابع
  • تولید تصاویر 2D بدون استفاده از دوربین
  • توسعه زبان ملی با مشارکت چهار شرکت ایرانی/پیشنهاد برای غلبه بر چالش ها و گسترش مراکز صنعتی
  • وزارت ارتباطات آماده انتقال پروژه ها از طریق مدل مشارکت است
  • سرمایه گذاری Hemmature ، معاون رئیس جمهور زیرساخت های علمی/برنامه ملی و AIA ملی و سازمان ملی
  • یک پروژه را برای بررسی سند تنظیم بازار کار راه اندازی کنید
  • پروژه بررسی سازمان بازار کار در فضای مجازی/کارگران دیجیتال نگهداری می شود
  • واردات پردازنده گرافیکی تهدیدی برای کشور نیست و پیش نیاز تحقق اکوسیستم پایدار هوش مصنوعی است
  • شروع پروژه برای بررسی سند سازمان بازار کار در فضای مجازی/ کارگران دیجیتال حفظ می شود
  • معاون جدید رئیس جمهور برای گسترش محصولات دانش/دو شرط اساسی برای کمک های مالی به ارائه دهندگان خدمات زیرساختی مصنوعی واقعی
  • نظارت بر کیفیت خدمات الکترونیکی دولت مشاهده می شود
  • پایان ممنوعیت ممنوعیت ؛ واردات همه مارک های تلفن همراه آزادانه اعلام شده است
  • آرام: شناسایی مکان های سبزیجات تا پایان سال
  • اعلام نظارت بر خدمات الکترونیکی دولت بر کیفیت/برخی از دستگاه ها همکاری نمی کنند
  • نمونه ماهواره ای به روز شده از ماهواره Kosar در مرحله آزمایش نهایی
  • زیر پوست اینترنت ؛ خشونت نامحدود
  • “جامینا” ایمیل های طولانی را خلاصه می کند
  • ترامپ یکی از بهترین صاحبان بیت کوین است
  • اعلامیه ورشکستگی مایکروسافت در روسیه
  • خدمات پست امسال از همیشه در دسترس مردم است
  • سرنوشت امپراتوری برای جستجوی گوگل در دست قاضی
  • وزیر ارتباطات: سرعت شکایات در سیستم Fouad کمتر از 2 ساعت رسیده است
  • تهران و کوالالامپور کارت جاده همکاری دیجیتال را تشریح کرده اند
  • تهران و کوالالامپور کارت جاده همکاری دیجیتال را تشریح کرده اند
  • بهترین تلفن های جهان معرفی شد
  • جستجوی لنز Google در YouTube ارائه شده است
  • اولین المپیک مردم شناسی در المپیک برگزار می شود
  • تتر و ترون
  • مصرف انرژی هوش مصنوعی ممکن است بیشتر از بیت کوین باشد
  • سیب از 1 به 2 پرش می کند!
  • آلمان به دنبال مالیات بستر آنلاین مانند Google است
  • خروج از حساب WhatsApp راحت تر است
  • افزایش تعرفه برای اینترنت ؛ از موضوع گرفته تا وزیر ارتباطات
  • ماهواره کوسار روی دم قرار می گیرد
  • تا سال 3 ، 6000 شرکت مبتنی بر دانش
  • نیاز به پاسخگویی به خواسته های مردم در زمینه کیفیت ارتباطات
  • بانک های آمریکایی فعالیت های مناطق رامسر را آغاز کردند؟
  • تلگرام 1.5 میلیارد دلار به فروش می رساند
  • چت های گراک ایلان مسک به تلگرام می آیند
  • جزئیات شتاب دو پروژه ارتباطی کلانشهر در کشور
  • شورای عالی شورای عالی فضای مجازی هشدار داد که صدمات جبران ناپذیری به هوش مصنوعی
  • دبیر شورای عالی فضای مجازی هشدار داد در مورد آسیب های جبران ناپذیری به هوش مصنوعی
  • ما امیدواریم که آینده ای را بر اساس ارزش های انقلاب اسلامی بسازیم
  • معاون رئیس جمهور شرکت ملی پستی: Horassan Razavi پیشرفت زیادی در برنامه ملی JINAF نکرده است
  • مرحله برای رفع مشکل کدپستی در پایگاه ملی Kerman/ Jay Naf باز شد
  • 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در اقتصاد ایالات متحده

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.