سالها پیش ، دیدگاه شهروندان از شبکه های ماهواره ای و تأثیر آنها بر این شبکه ها ، به ویژه در حوزه های سیاسی و فرهنگی ، از جمله نگرانی های تصمیمات و سیاستمداران مؤسسات مرتبط بود. در آن زمان ، مشخص بود كه رسانه های خارجی در تلاش بودند تا اخبار و رسانه ها را از مرزهای كشور حذف كنند و تا آنجا كه می توانستند كنترل افكار عمومی را به دست بگیرند.
براساس مطالعات IRNA ، در دهه گذشته ، با ورود گسترده شبکه های اجتماعی به زندگی روزمره شهروندان ، ترس از خروج اندام رسانه ای از کشور بسیار عمیق و گسترده شده است. در همین حال ، رسانه های مضاعف رسانه های سنتی با رسانه های جدید ، به ویژه برای فرستاده های تلفن همراه ، بر سرنوشت بدنه رسانه ها و کانال های خبری مخاطبان تأثیر گذاشت.
آسان بودن دسترسی و سرعت انتقال اطلاعات مزیتی است که رسانه های مدرن نسبت به گونه های سنتی دریافت کرده اند ، بنابراین با وجود محدودیت هایی مانند فیلتر ، تمایل قابل توجهی به استفاده از سیستم عامل های جدید برای نظارت و نظارت بر اخبار در بین عموم وجود دارد. از طرف دیگر ، نوع عملکرد رسانه های سنتی مانند Voice of America و آژانس های خبری رسمی طی چند سال گذشته بوده است که باعث افزایش تمایل به رقبا شده است. در همین راستا ، تحقیقات و نظرسنجی ها در سالهای اخیر انجام شده است و این پیشنهاد را تأیید می کند که مردم بیش از رسانه های سنتی به رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند تا رسانه های سنتی.
نتایج نظرسنجی در مرکز دانشجویی ایران (ISPA) نشان می دهد که در سالهای اخیر ، اخبار سمعی و بصری مخاطبان کمتری بوده است و شهروندان ایرانی به رسانه های اجتماعی بیشتری تبدیل شده اند. به منظور نظارت بر افکار عمومی در مورد چگونگی ردیابی اخبار جامعه ، ISPA این نظرسنجی را در مقیاس ملی در تاریخ 1-8 سپتامبر انجام داد ، با مصاحبه تلفنی با جمعیت آماری 5 شهروند بالای 5 سال.
از پرسشنامه ها در مورد چگونگی پیروی از اخبار بیشتر جامعه در روز پرسیده می شود؟ در پاسخ به این سؤال ، سمعی و بصری ، 4.9 درصد از فضای مجازی (رسانه های اجتماعی و سایت های خبری) ، 4.3 درصد از شبکه های ماهواره ای ، 2 ٪ از دوستان و آشنا ، 4.3 ٪ از روزنامه ها و 4.9 درصد. مقایسه این نتایج با یافته های بیشتر از ISPA نشان می دهد که پیگیری اخبار روزانه تا اول سپتامبر در مقایسه با 1 مارس حدود 4.9 درصد کاهش یافته است. در مقابل ، استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع اخبار در این دوره بیش از 5 ٪ افزایش یافته است.
در اواسط اکتبر سال گذشته ، ISPA مطالعه دیگری را منتشر کرد که جمعیت آماری توسط 4 نفر تشکیل شده است. براساس گزارشی که مربوط به این نظرسنجی است ، مرکز افکار ایران مربوط به جهاد جهاد دانشگاهی از وضعیت فرهنگی اجتماعی برنامه وضعیت وضعیت اجتماعی دانشگاه اجتماعی با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری استفاده می کند.
طبق یافته های این نظرسنجی ، منبع خبری ، 4.3 درصد از دانشجویان نظرسنجی ، اخبار مورد نظر سایت ، آژانس های خبری و شبکه های اجتماعی و 4.9 درصد از آنها را از سایت های خارجی ، آژانس های خبری و شبکه های اجتماعی دنبال کردند.
یافته های اضافه شده: Voice -o با توجه به این واقعیت ، منبع اخبار 5.5 درصد از دانشجویان بود. 4.9 ٪ همچنین نیازهای خبری خود را برای شبکه های ماهواره ای برآورده می کند. 4.3 ٪ دانش آموزان اخبار مربوط به دوستان و آشنایان را می شنوند. 4.9 ٪ همچنین اخبار مورد علاقه خود را از روزنامه ها دنبال می کنند و 4.9 ٪ گفتند که اصلاً علاقه ای به ردیابی خبری ندارند.
نتایج چنین نظرسنجی ها از رسانه های سنتی واکنش هایی دریافت کرده است. به عنوان مثال ، صدای آمریکا در بیانیه ای در روز بعد از انتشار پرسشنامه نوشت: “در یک نظرسنجی توسط عموم مردم (بدون کلاس به عنوان دانشجو) ، ISPA مخاطبان رسانه ملی را حدود 2 ٪ اعلام کرد ، اما هیچ یک از این سایت ها و کانال ها امروزه کمترین نتایج ISPA را ندارند!”
در ژانویه سال گذشته ، رئیس مرکز تحقیقات صدای آمریکا از افزایش مخاطبان رسانه خبر داد و گفت: “با وجود کاهش مخاطبان در 1 و 2 سال ، ما در سال 2 شاهد افزایش نسبی در مخاطبان هستیم.” به گفته مجله خبری اقتصاد ارتباطات ، افسر سمعی و بصری گفت: طبق آخرین بررسی SIMA ، بیننده SIMA در سن 2 سالگی 3.9 ٪ و بیشتر ، 4.9 ٪ ، 4.9 ٪ ، کودکان (شش تا پنج سال) و نوجوانان (6 ٪) بود. بیننده Sima News 4.9 درصد و استفاده از رسانه های اجتماعی 4.9 درصد بود.
با این حال ، بخش پذیرش عمومی بین رسانه های رسمی و غیر رسمی یا قدیمی و جدید و نتایج آن از وضعیت بدنه رسانه غیرقابل انکار نیست. در همین حال ، رسانه های اعطا شده سعی کردند با استفاده از فضای ارتباطی جدید و گسترش حضور و ابتکار رسانه های اجتماعی ، مخاطبان بیشتری را به دست آورند.
در سالهای اخیر ، اینستاگرام به منبعی در ایران برای دسترسی به اخبار و اطلاعات مهم و جریان رسانه تبدیل شده است و این بعد رسانه منجر به ایجاد تصاویر مختلف ، صوتی و رسانه ای برای ایجاد صفحات در اینستاگرام شده است. صفحه فارسی BBC News با بیش از 5 میلیون دنبال کننده نشان داده است که می توان از این پلتفرم به خوبی برای انتقال رسانه استفاده کرد. اگرچه این اطلاعات را می توان از طریق فضاهایی مانند X تهیه کرد ، اینستاگرام قادر به تأثیرگذاری بر مخاطب و نشان دادن اهمیت و ابعاد وقایع به دلیل جذابیت بصری آن است.
اگرچه او سعی می کند نمونه های داخلی خارجی را به همراه X (توییتر سابق) و اینستاگرام جایگزین کند ، تلگرام یکی از مهمترین زمینه های تولید محتوا و دریافت اخبار در سالهای اخیر است. طبق گزارش دیگری که در نوامبر گذشته توسط IRNA منتشر شده است ، بررسی داده های پلت فرم مجازی در نیمه اول نشان می دهد که تلگرام فارسی بیشترین تعداد محتوا (بیش از 2 میلیون) و بازدید (1 میلیارد) را ثبت کرده است.
براساس این گزارش ، تلگرام فارسی مهمترین و فرستاده خبری مصرف شده است که کاربران انسان فارسی از طریق این گزارش اخبار را تماشا و مشاهده می کنند.
وضعیت فعلی یک چالش کلی بین طیف گسترده ای از رسانه های رسمی تجارت را نشان می دهد. از آژانس های خبری و بصری و مطبوعات رسمی و مطبوعات ، با وجود نسخه چاپی بسیاری از آنها ، روند تهیه ، ترتیب و توزیع اخبار در سالهای طلایی از سالهای طلایی دور نیست و نیاز اساسی برای هماهنگی با فضای ارتباطی جدید ندارد.
با گذشت سالها روند فعالیت های رقبا و استفاده از انحصار اطلاعات ، نبض فعالیت های رسانه ای و رسانه ای برای میلیون ها مخاطب نیز نگرانی هایی در مورد ترک مقامات رسانه ای از کشور داشته است ، همانطور که گفته شد ، نیاز به تحول و تجدید شیوه ها و فرایندها تعمیق یافته است.
در غیر این صورت ، در پیشرفت های گاه به گاه و سریع ، رسانه های رقابتی یا خارجی ، با استفاده از آخرین تسهیلات ارتباطی ، حتی اگر از پخش اخبار جعلی امتناع ورزند ، تعصبات ، سیاست ها و علایق خود را در اخبار و تحلیل خود اعلام کرده و تقویت رسانه ها را دشوارتر می کنند.
منبع خبر: https://www.irna.ir/news/85850204/%DA%A9%D8%B4%D9%85%DA%A9%D8%B4-%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1