
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: با استفاده از سامانه نظارتی می توان بر عملکرد دستگاه ها نظارت دقیق داشت و در نتیجه شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای پاسخگویی دستگاه های اجرایی خواهیم بود.
مجید فولادیان با اشاره به فلسفه تشکیل این سامانه گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 9 آیین نامه اجرایی بند ج ماده 107 برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات موظف است سامانه آنلاین نظارت بر وضعیت دستگاه های هوشمند و نحوه ارائه خدمات را ایجاد کند که هم گزارش پیشرفت دستگاه را در بر می گیرد و هم مشارکت مردمی را در بر می گیرد. در این راستا سامانه مانیتورینگ به آدرس https://dideban.iran.gov.ir راه اندازی شده است.
وی در تشریح عملکرد این سامانه توضیح داد: واچ داگ بستری است که در آن وضعیت در دسترس بودن، قطعی و قطع سرویس دستگاه ها به ویژه خدمات ارائه شده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) به صورت شفاف و به صورت لحظه ای منتشر می شود که این اطلاعات شامل قطعی های سرویس، تعداد قطعی های جدی، گزارش مشکلات در 24 ساعت گذشته و فهرست مشکلات رفع شده است.
فولادیان با اشاره به اینکه این ساعت فقط داشبوردی برای نمایش اختلالات نیست، افزود: این سامانه گزارش های مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را نیز ارائه می دهد که شامل تعداد کاربران در سطوح مختلف احراز هویت است که شامل سطوح OTP، اطلاعات اولیه هویت، بیومتریک و امضای دیجیتال و فرآیند ورود کاربر در ماه های مختلف می شود.
وی نمایش گزارش های مردمی را یکی از ویژگی های مهم برج مراقبت عنوان کرد و گفت: کاربران می توانند از طریق پنجره ملی مشکلات سیستم های مختلف از جمله مواردی مانند نیاز به ورود مجدد، عدم دسترسی به خدمات، مشکلات ورود به سیستم، بارگذاری اسناد و یا عدم امکان ویرایش اطلاعات را گزارش کنند. این گزارش ها پس از جمع آوری، به صورت شفاف در برج مراقبت منتشر می شود تا دستگاه ها بتوانند در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند.
معاون خدمات پایه همچنین گفت: یکی از بخش های کلیدی ساعت نمایش آخرین وضعیت اتصال و هوشمند بودن دستگاه ها به پنجره ملی است که در این قسمت میزان اتصال، تعداد سرویس های متصل، درصد هوشمندی سرویس و روند انجام وظایف هر دستگاه قابل مشاهده است که برای اولین بار این موضوع امکان ارزیابی دقیق پیشرفت دستگاه ها را در دولت فراهم کرده است.
وی افزود: این سامانه با ارائه اطلاعات دقیق به مدیران دستگاه ها کمک می کند تا نقاط ضعف، نقص های مکرر و نیازهای بهبود را شناسایی کرده و در نتیجه اقدامات اصلاحی سریع و داده محور را انجام دهند.
فولادیان تاکید کرد: سامانه نظارت علاوه بر اینکه ابزار نظارتی مدیریتی است، بستری برای تعامل دو سویه بین مردم و دستگاه های اجرایی محسوب می شود و شفافیت داده ها و انتشار آنلاین وضعیت خدمات عملا باعث پاسخگویی بیشتر واحدها به کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبود خدمات می شود.
معاون خدمات هسته ای و دارایی های دیجیتال سازمان در پایان گفت: دیده بان با تلفیق اطلاعات مراکز تسویه حساب، گزارش های عمومی، آمار خدمات پنجره ملی و شاخص های دستگاه های هوشمند تصویری جامع از وضعیت خدمات دیجیتال در کشور ارائه می دهد. این سیستم نه تنها به بهبود تجربه کاربر و کاهش بازدیدهای حضوری کمک می کند، بلکه پایه و اساس بهبود مدیریت داده ها و توسعه خدمات پایدار و هوشمند را در کشور می گذارد.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1404091107191/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF
