• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
چهارشنبه, دسامبر 3, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

۶۰ درصد کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند

توسط محمدجواد آذری جهرمی
آگوست 2, 2024
در اخبار
0
مشروح این آمار به شرح ذیل است:
الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط کاروران ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است.
ب) برآورد میزان حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راهکار جامع و… است.
ج) برآورد حجم بازار “اقتصاد دیجیتال شده” با اینستاگرام (شامل صفحات فروش البسه و پوشاک، هنرهای تجسمی و دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و …) ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می‌شود.

 گزارش تشریحی مربوط به آمار ارائه شده جهت تنویر افکار عمومی به ویژه رسانه ها و خبرگزاری به شرح ذیل ارائه می شود.

۴. مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته‌اند را در سه بخش اصلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

۶. وفق گزارش‌های دریافتی از سکوهای داخلی و بررسی و صحت‌سنجی آن‌ها، در حال حاضر بیش از یک میلیون کسب و کار خرد در ۱۰ سکوی داخلی (ذکر شده در بند یک) مشغول به فعالیت هستند. پس از تقاطع‌گیری و حذف موراد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند.

الف) مشاغل صنفی: این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکه‌های اجتماعی بعنوان بستری برای بازاریابی استفاده می‌کنند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرامو با استفاده از درگاه‌های پرداخت اختصاصی یا بصورت حضوری صورت می‌پذیرد.

گزارش تفصیلی مرکز ملی فضای مجازی از آمار کسب و کارهای دیجیتال در سکوهای داخلی و خارجی

۷. آن چنان که در مصاحبه رییس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده و در بند یک نیز توضیح داده شده است، سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت دهی به کسب و کارهای خرد را دارا بوده و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته است. علاوه بر این، سکوهای داخلی هیچکدام از نقاط ضعف مندرج در بند ۵ را ندارند و می‌توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای خرد را به مراتب افزایش دهند.

۵. براساس پیمایش‌ ملی که در شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می‌دهند و دلایلی از قبیل بی‌اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به عنوان مهمترین دلایل بی‌اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.

۸. در حال حاضر ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه‌های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل شده‌اند. تلاش این سکوها برای ارتقای کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور موجب افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود.



منبع خبر به گزارش مجله خبری اقتصاد ارتباطات از مرکز ملی فضای مجازی، مصاحبه تلویزیونی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در ۱۷ آبان ماه سال جاری در خصوص مهاجرت کسب و کارهای خرد به سکوهای داخلی، انعکاس نادرست برخی از رسانه ها را به همراه داشته است. تاکید «ابوالحسن فیروزآبادی» در این مصاحبه بر «کسب کارهای خرد» بوده که برخی از خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب و کارها تعمیم داده‌اند.

۳. آن چنان که اقتصاد دیجیتال را در سه لایه‌ «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم‌بندی می‌کنند، اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش‌های آماری که در بخش قبل ذکر شد، حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخش‌های فاقد آمار را به صورت تخمینی به آن اضافه کنیم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد. تاکید می شود این ۷.۳ درصد نسبت حجم بازار اینستاگرام به کل اقتصاد دیجیتال کشور بوده و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است.

گزارش تفصیلی مرکز ملی فضای مجازی از آمار کسب و کارهای دیجیتال در سکوهای داخلی و خارجی

۲. آن چنان که در مصاحبه دبیر شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره شده است، سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب و کارهای خرد را داشته و می‌توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. جدول زیر ۱۰ سکوی داخلی (که مورد اشاره دبیر شورای عالی فضای مجازی بوده‌اند) را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه کرده است. امکانات کارکردی به مجموعه‌ای از قابلیت‌های پایه‌ای در سکو اشاره دارد که امکان تعامل، بازخوردگیری، فروش و شبکه‌سازی را برای صاحبان کسب و کار فراهم و امکانات تجاری نیز به گروهی از مولفه‌ها توجه دارد که امکان بازارسازی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می کند:

ب) مشاغل خرد: این دسته از مشاغل به صورت صنفی فعالیت نمی‌کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می‌کنند. براساس بررسی‌‎های صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب و کارهای خانگی و مشاغل زیر پله‌ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتا بصورت کارت به کارت یا پرداخت در محل انجام می‌شود.

۶۰ درصد کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند

۱. پس از بررسی، صحت‌سنجی و تطبیق گزارش‌های آماری منتشره از مراجع ذیل در خصوص اقتصاد اینستاگرام و تطبیق این گزارش‌ها با گزارش‌های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور به این سکوی خارجی احصاء و به اطلاع تصمیم‌گیران رسانده شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت صنعت، معدن، تجارت
سازمان نظام صنفی رایانه ای
اتحادیه کسب و کارهای اینترنی
گزارشات دوره‌ای ایسپا
گزارش تجاری تکراسا
گزارش بازار تبلیغات تکراسا
کمیسیون دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سپهرا)
گزارش‌های منتشره از شرکت‌های بورسی (اپراتورهای ثابت و سیار و…)
گزارش برخی از شرکت‌های بخش خصوصی فعال در زیست بوم فضای مجازی کشور؛

ج) مشاغل محتوایی: درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از طریق مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب اقدام به جذب تبلیغات و درآمدزایی می‌نمایند. اگرچه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود. آذری جهرمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.[۷] او در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.[۸][۹] وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ متولد شده‌است.[۱۰] به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم می‌باشد.

نوشته‌ی بعدی

پیشرفت‌های ایران در توسعه پلتفرم‌های دیجیتال بومی قابل تحسین است

نوشته‌های تازه

  • تحویل نیم ساعته در آمازون راه اندازی شد
  • ایجاد شرکتی توسط رهبران سابق تسلا، گوگل و انویدیا برای ساخت پیشرفته ترین ربات انسان نما در جهان.
  • ارائه پروژه های پستی نوآورانه در اجلاس APPU
  • زمان در مریخ سریعتر از زمین حرکت می کند
  • برای تهیه یک سند مهم تماس بگیرید
  • اپل امسال 247 میلیون گوشی آیفون را روانه بازار خواهد کرد
  • ربات انسان نمای انگلیسی زودتر از بقیه برخاست!
  • فضانورد روسی به دلیل نقض قوانین امنیت ملی از ماموریت ناسا حذف شد
  • با یک سیاهچاله در عکس روز ناسا از نزدیک ببینید
  • قیمت ارزهای دیجیتال باز هم افزایش یافت – ایسنا
  • ایران و روسیه؛ بنیانگذار اکوسیستم مشترک برای آینده دیجیتالی جهان
  • افزایش تعرفه اپراتورهای اینترنتی؛ چه زمانی زیرساخت ها و کیفیت بهبود می یابد؟
  • برای سفر به مریخ چه وسایلی را ببندیم؟
  • سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کرمان
  • اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص افزایش تعرفه اینترنت موبایل
  • وزیر ارتباطات: دولت وارد انحصار نمی شود/ بخش خصوصی محور توسعه اقتصاد دیجیتال است
  • حذف عوارض شهری از تاکسی های اینترنتی اعلام شد
  • وزیر ارتباطات: محدود شدن اینترنت به امنیت مصرف کننده آسیب می زند
  • وزیر ارتباطات: محدود کردن اینترنت نه تنها کمک کرده است، بلکه به امنیت کسب و کار و مصرف کننده نیز آسیب وارد کرده است
  • نقش «سگ نگهبان» در تحقق اهداف دولت هوشمند
  • 347 پروژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان کرمان افتتاح شد
  • بیت کوین به نقطه مطلوب رسید – ایسنا
  • لزوم سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال/ تشکیل کنسرسیوم هوش مصنوعی در کرمان
  • اولین هوش مصنوعی برای خودروهای خودران منتشر شد
  • وزیر ارتباطات: کیفیت اینترنت را به عنوان «اکسیژن تجارت» برمی گردانیم.
  • استفاده از کلاستر پردازنده گرافیکی با ظرفیت 20 پتافلاپ در کشور
  • اولین تصویر از سیستم های زهکشی رودخانه ها در مریخ
  • تیم کوک، معاون هوش مصنوعی اپل، این شرکت را ترک کرد
  • پایان دورکاری در اینستاگرام – ایسنا
  • اولین اروپایی که به ماه سفر کرد آلمانی بود
  • افتتاح مجتمع ارتباطات و فناوری اطلاعات و اولین رویداد تخصصی امنیت سایبری در استان کرمان
  • عکس ناسا از روز یک کهکشان مارپیچی با مرکز فعال
  • هند به سازندگان گوشی های هوشمند دستور نصب اپلیکیشن امنیتی را می دهد
  • جزئیات افزایش 20 درصدی تعرفه اینترنت همراه
  • وزیر ارتباطات: دانشگاه های کرمان باید در تحولات دیجیتال تخصصی پیشرو باشند
  • فیلم | آنچه در افتتاح متمرکز 347 پروژه ارتباطی کرمان با حضور وزیر ارتباطات رخ داد.
  • وزارت ارتباطات چه برنامه ای برای حفاظت از داده های کشور دارد؟
  • افزایش تعرفه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه
  • نسل اول آیفون SE قدیمی شده است
  • وزیر ارتباطات: مرکز فرماندهی اقتصاد و اطلاعات در کرمان تشکیل شود
  • وزیر ارتباطات: اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری است
  • ثبت نام ماراتن ملی برنامه نویسی تلفن همراه آغاز شد
  • ضرغامی: فیلتر کردن بسترهای خارجی کمکی به حل مشکلات نمی کند
  • ضرغامی: فیلتر کردن بسترهای خارجی کمکی به حل مشکلات نمی کند
  • فرودگاه های شناور خورشیدی; حلقه مفقوده رونق تاکسی های پرنده
  • صورت فلکی ماهواره ای جدید چین برای نظارت بر ترافیک فضایی
  • استفاده از هوش مصنوعی دانش ما را کاهش می دهد!
  • هوش مصنوعی با شعر گول می خورد!
  • آمازون و گوگل یک سرویس چند ابری راه اندازی کرده اند
  • یک دانش آموز 17 ساله هندی یک معلم رباتیک ساخت

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.