طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از 70 میلیون کاربر دارد و همانطور که وزیر ارتباطات تاکید کرد، این پنجره در سال گذشته بیش از 35 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، امروزه ایجاد دولت هوشمند به عنوان یکی از راه های مبارزه با فساد شناخته می شود. بنابراین اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت هاست که با کمک فناوری های نوین و استقرار دولت هوشمند می توان به آن دست یافت.
در حال حاضر دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی حائز اهمیت است، بنابراین سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام می شود. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از مهم ترین اقداماتی بود که طی حدود سه سال راه اندازی شد و از طریق آن روند اداری برای شهروندان تسهیل شد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت ها، اصول مدیریتی و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر تهیه و برای تصویب نهایی بر اساس قانون به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است.
بر اساس بند (ج) ماده (107) برنامه هفتم توسعه، دستگاه های اجرایی موظفند تا پایان سال اول اجرای برنامه به صورت آنلاین و ایمن خدمات خود را ارائه دهند. 20 درصد خدمات الکترونیکی خود را به افراد بالای 18 سال و اشخاص حقوقی به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه شخصی، دخالت انسانی یا ارائه مدارک کاغذی از طریق این سامانه ارائه می کند. این بستر با ایجاد تجربه ای کارآمد و کاربر محور به دنبال نوسازی خدمات دولتی، رفع نیازهای جامعه و افزایش رضایت شهروندان است.
پنجره ملی خدمات هوشمند دولت چند میلیون کاربر دارد؟
طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در حال حاضر بیش از 70 میلیون کاربر دارد و همانطور که وزیر ارتباطات تاکید کرد، این پنجره در یک سال گذشته بیش از 35 درصد رشد داشته است و با مشارکت بخش خصوصی، اکوسیستم دولت هوشمند در حال شکل گیری است که از مدیریت داده محور پشتیبانی می کند.

لازم به ذکر است سیستم پنجره واحد مدیریت زمین از فناوری های نوین بهره می برد چهار سطح احراز هویت را ارائه می دهد. سطح یک با ارسال کد OTP به شماره همراه، سطح دو با استفاده از خدمات پایه مانند سرویس شاهکار یا استعلام شناسنامه ثبت احوال، سطح سه با اسکن و تطبیق عکس کارت ملی با چهره افراد و سطح چهار با استفاده از امضای دیجیتال برای معاملات رسمی و قانونی. همچنین این سامانه به عنوان یک پورتال واحد امکان دسترسی به خدماتی مانند ثبت نام در خدمات اجتماعی، صدور مجوز و کسب اطلاعات را فراهم می کند.
شهروندان می توانند بدون مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را به سرعت دریافت کنند و هزینه های رفت و آمد و زمان صرف شده را کاهش دهند. این اقدامات مطابق با اجرای دولت هوشمند، حذف توصیههای غیر ضروری، جایگزینی استعلام کاغذی با تبادل اطلاعات آنلاین و ارتقای کیفیت خدمات انجام شد.
کدام دستگاه ها در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت پیشرو هستند؟
مدیرکل نظارت بر کیفیت و توسعه خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران طی ماههای اخیر اعلام کرد که برخی از دستگاههای اجرایی با ضریب بالای اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت در ارائه خدمات الکترونیکی پیشرو هستند. از جمله این نهادها می توان به سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جنایی دولت و … اشاره کرد که این همکاری ها نه تنها کیفیت خدمات را ارتقا بخشید، بلکه به توسعه پایدار و هوشمندسازی کشور کمک کرد. بنابراین انتظار می رود با افزایش تعداد دستگاه های متصل، دسترسی شهروندان به خدمات دولتی آسان تر شود.
انتهای پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1404090804448/%D8%A7%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%DB%B7%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF

