• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
یکشنبه, سپتامبر 14, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

رویکرد سعودی‌ها به صنعت جهانی بازی‌های دیجیتال

توسط محمدجواد آذری جهرمی
آگوست 13, 2024
در اخبار
0

از جمله اهداف عربستان از توسعه صنعت بازی دیجیتال می‌توان به رها شدن از اقتصاد وابسته به نفت و قدرت نرم اشاره کردسرمایه‌گذاری در «نینتندو»
در گزارش ماه مه(اردیبهشت) ۲۰۲۲ بلومبرگ، خبر سرمایه‌گذاری عربستان در نینتندو منتشر شده است. طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۵.۰۱ درصد از سهام شرکت نینتندو را در اختیار گرفت که سومین سرمایه‌گذاری آن در یک شرکت بازی‌سازی ژاپنی است. عربستان همچنین یک میلیارد دلار روی «کپکام» و «نکسون» سرمایه‌گذاری کرده است.

اهداف عربستان از سرمایه‌گذاری در صنعت بازی
دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت عربستان سعودی به غیر از درآمد بیشتر، علاقه‌مند به ارتقای بازی‌های دیجیتال است. از جمله اهداف عربستان از توسعه صنعت بازی دیجیتال می‌توان به رها شدن از اقتصاد وابسته به نفت و ارتقای قدرت نرم اشاره کرد.

تجارت بازی‌های دیجیتال نقش مهمی در ایجاد قدرت نرم برای عربستان دارد. شرکت مشاوره و استراتژی «برتر اسکنچر» ارزش صنعت بازی جهانی را بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زد که بسیار بیشتر از مجموع بازار موسیقی و فیلم است. این صنعت بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۵۰۰ میلیون بازیکن جدید اضافه کرد.

صنعت بازی‌های دیجیتال در عربستان
عربستان سعودی به عنوان کانون صنعت بازی در میان کشورهای عربی است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان آمده: عربستان از قدرت سرمایه‌گذاری خود برای ایجاد یک اقتصاد متنوع و پایدارتر استفاده می‌کند. صنعت بازی‌های دیجیتال عربستان در کنار سایر صنایع در چشم‌انداز این کشور مشاهده می‌شود و فرصت فوق‌العاده را برای سرمایه‌گذاران خارجی و سازندگان داخلی به طور یکسان فراهم می‌کند.

۱_ عربستان با ۶۸۰ میلیون دلار
۲_ ایران با ۴۳۱ میلیون دلار
۳_ امارات با ۲۸۰ میلیون دلار
 ۴_ مصر با ۱۹۲ میلیون دلار
۵_ مراکش با ۱۳۹ میلیون دلار
۶_ الجزایر الجزایر با ۱۰۷ میلیون دلار
۷_ عراق با ۱۰۵ میلیون دلار
۸_ لبنان با ۱۰۲ میلیون دلار
۹_ قطر با ۸۵ میلیون دلار
۱۰_ کویت با ۸۰ میلیون دلار

سرمایه‌گذاری‌های عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال از جمله اتفاقاتی است که تغییر سیاست‌گذاری این کشور را برای کسب درآمد از صنعت نفت در حوزه صنایع خلاقی همچون بازی‌های دیجیتال نشان می‌دهد.

توسعه اینترنت G۵، هوش مصنوعی، بلاکچین، متاورس و بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین، امروزه صنعت بازهای دیجیتال را به فرصت سرمایه‌گذاری جذاب و سودآور برای کشورها تبدیل کرده استصنعت بازی‌های دیجیتال در کشورهای عربی

سرمایه‌گذاری در «اکتیویژن»: «الکترونیک آرتز» و «تیک تو»
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان بیش از ۳ میلیارد دلار سهام از ناشران برجسته بازی‌های دیجیتال آمریکایی یعنی اکتیویژن، الکترونیک آرتز و تیک تو خریداری کرده است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در تابستان ۱۴۰۱ در گزارشی تلاش کرده دلایل این تغییر رویکرد در سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال را بررسی کند. این گزارش بر مبنای یافته‌های پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تنظیم شده است.

سرمایه‌گذاری عربستان در صنعت بازی‌های دیجیتال جهان
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) عربستان سعودی، صندوق ثروت دولتی این کشور است. این صندوق یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است که کل دارایی آن حداقل ۶۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در برنامه این صندوق برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بر صنعت بازی‌های دیجیتال تاکید شده است.

به گزارش «سی‌سی‌سی‌آی»[۱] ارزش بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۱.۰۶ میلیارد دلار رسید. در همین حال در خاورمیانه ارزش صنعت بازی ۴.۸ میلیارد دلار بود که تقریباً ۳.۲ درصد از ارزش جهان است.
در این گزارش پیش‌بینی شده، عربستان، امارات و مصر در مجموع ۸۵.۸ میلیون گیمر داشته باشند که درآمدی معادل ۳.۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ را برای این کشورها خواهد داشت.

این صنعت به دلیل افزایش بازی‌های موبایلی و تمایل به تعامل اجتماعی در طول همه‌گیری کرونا تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های چند ملیتی را در خود جای داده است. علاوه بر کشش تقاضا، ترکیب فناوری قوی از بلاک‌چین و توکن‌های غیرقابل تعویض نیز به توسعه‌دهندگان بازی اجازه داده تا از این ابزارها و ایجاد دنیای مجازی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در «امبریسر»
گروه بازی «سوی گیمینگ گروپ» یک گروه سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در «امبری سر» کرده است. امبری سر، شرکت هلدینگ بازی دیجیتال سوئدی است. این شرکت در ازای دریافت یک میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ۹۹.۹۹ میلیون سهم را به اشتراک گذاشته است که معادل ۸.۱ درصد از سهام شرکت سوئدی بازی‌های دیجیتال و رسانه‌ای است.

توسعه اینترنت G۵، هوش مصنوعی، بلاکچین، متاورس و بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین، امروزه صنعت بازهای دیجیتال را به فرصت سرمایه‌گذاری جذاب و سودآور برای کشورها تبدیل کرده است. کشورهای خاورمیانه هم تلاش می‌کنند از این فرصت تازه استفاده کرده و به این حوزه ورود پیدا کنند. در میان کشورهای خاورمیانه، عربستان در این زمینه پیشروست.

در عربستان با وجود سرمایه‌گذاری زیاد و حمایت دولتی، فرصت رشد توسعه‌دهندگان بازی بی‌پایان است اما نکته قابل توجه در صنعت بازی عربستان این است که موفقیت در صنعت بازی فقط برای کسب درآمد نیست و عربستان نگاهی به ایجاد قدرت نرم توسط بازی‌های دیجیتال دارد.



منبع خبر

در گزارشی سازمان سی‌سی‌سی‌آی در سال ۲۰۲۱ ارائه کرده، ارزش بازار بازی‌های دیجیتال کشورهای خاورمیانه به شکل زیر رتبه‌بندی شده است. بر این اساس از نظر گسترش و بومی‌سازی بازی‌های دیجیتال، این کشورها سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها را به همراه دارند.

افزایش تعداد استارتاپ‌های در حال ظهور در خاورمیانه همراه با رویدادهای بازی در حال راه اندازی در این منطقه گواه قدرت بازار بازی آن است. از این رو بسیاری از ناشران بازی‌های آمریکایی اروپایی ژاپنی و چینی به تلاش خود برای دستیابی به این منطقه ادامه می‌دهند و تنها از طریق بومی‌سازی بازی می‌توانند به این بازار دست یابند.

جهان عرب به تازگی شاهد تلاش‌های بی‌سابقه‌ برای تقویت و حمایت از صنعت بازی خود بوده است. خاورمیانه یکی از بهترین و با ثبات‌ترین مناطق برای سرمایه‌گذاری در صنعت بازی است. دلیل این امر، بازار به سرعت در حال رشد و تقاضای بالای آن است.

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود. آذری جهرمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.[۷] او در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.[۸][۹] وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ متولد شده‌است.[۱۰] به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم می‌باشد.

نوشته‌ی بعدی

خرید انواع پلنیوم باکس مناسب کانال تهویه هوا قیمت میراکالا

نوشته‌های تازه

  • مهر و موم سمن + اره و نقاشی
  • بعد از همکاری هنگام انتقال دانش فنی ، ایران را گسترش دهید
  • انتشار پروژه 2 سند برای به دست آوردن نخبگان و نظرات اساتید دانشگاه
  • شروع پیش نویس بررسی تغییر تجارت الکترونیکی
  • پیش نویس پروژه “شرایط برای تأسیس ، فعالیت ، آرامش و نظارت بر کارگزاران کد” منتشر شده است
  • وزیر ارتباطات: ما موانع ساختاری جدی بر اکوسیستم اقتصاد دیجیتال داریم
  • سوءاستفاده از مجرمان اطلاعات مصنوعی ؛ تولید چت ها با استفاده از چت ها
  • با شروع مجموعه ماهواره Marty Soleimani سال آینده به ماه می رود
  • ماهواره های Zafar ، Paya ، Kosar و Soleimani را تا پایان سال راه اندازی کنید
  • چهره Simgon از ماه قرمز در ایران
  • تبدیل به اتومبیل های سبز ؛ هوش مصنوعی و مبدل های کاتالیزوری
  • 5 ٪ افزایش درآمد حاصل از ترافیک بین المللی/اطلاعات صنعتی در دستور کار است
  • هوش مصنوعی ؛ ابزاری قدرتمند اما نیاز به آگاهی دارد
  • Post Smart در دستور کار/ ایجاد یک سیستم با معنی برای ارزیابی عملکرد قرار دارد
  • مشارکت در بخش خصوصی ستون اصلی تحول دیجیتال در دولت چهاردهم است
  • هشدار تترون خطرات/دانش در مورد رمزنگاری مساوی و دخمه
  • اختلال اینترنتی برطرف شد
  • اختلال اینترنتی در اثر برش فیبر در رومانی و بلغارستان ایجاد می شود
  • شما باید یک صفحه عمومی ایجاد کنید و از کیفیت شفاف شبکه عمومی اطمینان حاصل کنید
  • دوران ظاهر مضاعف و تهدید فضای مجازی به پایان رسیده است
  • Aghamorri: حجم حملات سایبری علیه کشور پایدار است
  • کمیته تجاری تشکیل شده است
  • تبلیغات رسانه ای بدون قید و شرط + شرایط متن
  • توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت استراتژیک اکوسیستم دیجیتال
  • یک سال با وزارت ارتباطات ؛ از اجرای پروژه Big Jay گرفته تا محافظت از داده ها
  • فناوری رباتیک از شرکت ملی پست برنده جایزه نوآوری APPU شد
  • کاهش سوالات/ صرفه جویی در 2 میلیون صفحه کاغذ+فیلم
  • وزارت فرهنگ و ارتباطات برای ستایش مدیران زنان در کرمان
  • وزیر فرهنگ: اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی فضای جدیدی ایجاد کرده است
  • چالش های فن آوری صنعت پستی کشور برطرف شده است
  • ماکو دروازه دیجیتال ایرانی به اروپا
  • یک سال با وزارت ارتباطات ؛ از فیلتر کردن تا جنگ بی رحمانه با حملات سایبری
  • خلاء قانونی و ضعف زیرساخت ها ارزیابی واقعی شرکتهای مبتنی بر دانش را متوقف می کنند
  • برای به دست آوردن رضایت مردم ؛ وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم
  • 2 ٪ از مناطق شهری و 2 ٪ از مناطق روستایی Geokad هستند
  • وزیر ارتباطات: بدون انرژی از طریق تلاش اضافی برطرف می شود ، نه گناهکار
  • به معاون وزیر ارتباطات توصیه کنید تا مشکل دخالت Wi-Fi را در مناطق شلوغ حل کنید
  • هزینه های اینترنتی شاهر عقب و باباک زنجانی مجوز/ آب بندی نمی کنند
  • مالیات های اینترنتی شهرت و باباک زنجانی هیچ مجوز ندارند/ ما آب بندی داریم
  • تخصیص یک میلیون و هزاران گذرنامه عبادت از طریق پست
  • ربات کروی ناسا واژگون نشده + فیلم
  • وزیر ارتباطات: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باید محور اجرای برنامه ها باشد
  • “Green Post” یک راه حل مدیریت انرژی/ نیاز به توسعه خدمات پستی بر اساس فناوری های جدید است
  • پوشش شبکه ارتباطی Razavi و مسیرهای ورودی مشهاد ارتقا یافت
  • پست: مدیرعامل جی غیر پروژه تا پایان سال به 5 ٪ می رسد
  • وزیر ارتباطات: بیش از 5 ٪ از تجهیزات مورد استفاده اپراتورها نیاز به هزینه ارزی دارند
  • وزیر ارتباطات: جمع آوری برخی از سایت ها ممکن است خدمات مردم را مختل کند
  • وزیر ارتباطات: وضعیت ارتباطات و شبکه اینترنت باید بهبود یابد
  • وزیر ارتباطات: وضعیت ارتباطات و شبکه اینترنت باید بهبود یابد
  • وزیر ارتباطات: ارتباطات و وضعیت شبکه باید بهبود یابد

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.