این رفتار نباید با ابزار وجوه اشتباه گرفته شود، گرچه بسیاری از افراد، به نحو غیردقیقی، دیگران را پرخاشگر مینامند (شریفی، 2017). در تعریفی پرخاشگری عمل آگاهانهای است که با هدف وارد آوردن صدمه و رنج انجام میگیرد. خواه در نیل به هدف موفق بشود یا نشود، در هر صورت پرخاشگری است (چگینی، ابراهیمی و صاحبی، 2019). پدیده خشونت علیه زنان را می توان از منظر نظریه یادگیری اجتماعی علت شناسی نمود . به نظر می رسد این گروه بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی و موقعیتی دست به خشونت زده اند . در پاره ای از موارد اعتقادات خاص اقلیتهای قومی با هنجارهای خاص بعضی از خرده فرهنگها نیز در بروز این شرایط مؤثر است .
دانلود هزاران پروپوزال جدید روش تحقیق
مبانی نظری پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و درمان آن
پرخاشگری رفتارهای فیزیکی و کلامی تخریبکننده اشیاء با آسیب رساندن به افرادی است که به دنبال فرار با اجتناب از آن هستند (رولف، کراهه و بوچینگ[3]، 2016). ناکامی هنگامی رخ می دهد که رفتار برانگیخته شده آنچنان مورد مخالفت قرار می گیرد یا بازداری می شود که هدف ها دست یافتنی شوند . شکل تنومند این فرضیه بیانگر آن است که ناکامی همیشه به رفتار پرخاشگرانه می انجامد و تمام رفتارهای پرخاشگرانه معلول ناکامی هستند .
طرفداران فروید ، خشونت در عصر حاضر را بازتاب خصومت فطری انسان ها می دانند . به همان صورتی که در کردارشناسان چون لورنز معتقدند حیوانات برای آزاد کردن پرخاشگری غریزه دارند ، فروید نیز از غریزه بودن خشونت و ویرانگری در انسان خبر می دهد مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری . از نظر فروید، واضع مکتب روانکاوی، پرخاشگری در انسان نماینده غریزه مرگ است که در مقابل غریزه زندگی در فعالیت است.
- گاهی کودکان با انتخاب های خودموجب تقویت رفتارهای پرخاشگرانه می شوند.
- بر طبق اعتقادات نظریه پردازان انگیزشی ، ناکامی یک علت اساسی پرخاشگری است که حالتی از انگیختگی یا سایق را در شخص بوجود می آورد که در حضور قرینه های مناسب ظاهر می شود .
- بر اساس این نظریه همان گونه که کودکان مهارت های شناختی و اجتماعی را از طریق مشاهده عملکرد اطرافیان می آموزند، با تماشای اعمال پرخاشگرانه و خشونت آمیزیاد می گیرند که پرخاشگرانه رفتار کنند.
مجله توانبخشی اعصاب کودکان، دوره 18 (مبانی نظری و پیشینه تحقیق علل پرخاشگری نوجوانان). که به اختصار بعضی از کلید واژه های این فایل در ادامه جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان آورده شده است. یافته های اخیر هم از تحقیقاتی حمایت می کند که خلق و خوی دشوار را عامل آسیب پذیری می دانند(شایگتو و همکاران، 2014؛ رویس من وهمکاران، 2012). در پژوهش های علوم رفتاری، برای پیش بینی رفتار از طریق متغیرهای خلقی، از الگوی ترکیبی استفاده می شود.
سایق پرخاشگری ما را به تخریب، تسخیر و کشتن وا می دارد (شولتز، 1990، ترجمه کریمی و همکاران، 1383). پرخاشگری رابطه ای که شامل دو نوع مستقیم و غیر مستقیم می شود در مورد کودکانی به کار می رود که به طور عمد سایر کودکان را از گروه طرد و منزوی می کنند. برخی از محققان این نوع رفتار را پرخاشگری اجتماعی و مستقل از پرخاشگری آشکار تعریف کرده اند(واحدی و همکاران، 1387). پرخاشگری خصمانه شامل دو حالت پرخاشگری آشکار وپرخاشگری رابطه ای می باشد.در پرخاشگری آشکار کودک به دیگران صدمه بدنی وارد می کند یااو را به چنین صدمه ای تهدید می کند .