• About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact
جمعه, می 23, 2025
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
  • اخبار اقتصاد ارتباطات
  • rss
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مجله خبری اقتصاد ارتباطات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
خانه اخبار

معاملات برخط خودرو چگونه وارد بودجه سال ۱۴۰۲ شد؟

توسط محمدجواد آذری جهرمی
ژانویه 1, 2025
در اخبار
0

از طرح اولیه ایده معامات برخط خودرو بیش از یک دهه می‌گذرد اما این طرح طی این مدت فراز و نشیب زیادی در حوزه اجرا داشته است به شکلی که عمدتا از راه نیافتدن آن گلایه کرده اند؛ تا در نهایت این ایده که منجر به کاهش کلاهبرداری های متعدد حوزه خودرو میشود، به بودجه سال ۱۴۰۲ رسید!

به گزارش ایسنا، در سلسله گزارش‌های سیر تا پیاز معاملات خودرو، ایده سامانه معاملات خودرو را تاریخ‌نگاری میکنیم. در گزارش اولیه به وعده‌های داده شده در خصوص راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو اشاره شد. سامانه‌ای که طبق گفته مسئولان، پیش از ثبت معامله امکان آگاهی از هویت مالک، وضعیت خلافی‌ها و دیون معوقه و این که خودرو سرقتی است یا شکایت دارد را فراهم می‌کند و پس از ثبت معامله، با ارائه کد رهگیری و قفل کردن پلاک خودرو، امکان فروش خودرو به چند نفر را از بین می‌برد. در گزارش پیش‌رو، ادامه ماجرای پیگیری‌ها برای ایجاد سامانه ثبت معاملات را مطالعه کنید. ماجرایی که از سال ۹۱ آغاز شده بود.

گلایه‌ها از راه نیفتادن سامانه

در این راستا، سعید موتمنی، رئیس وقت اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو، طی مصاحبه‌ای در سال ۹۶ درباره زیرساخت‌های اجرایی شدن این طرح گفت: «در حال حاضر هشت هزار و ۷۰۰ واحد صنفی که در کشور مشغول فعالیت هستند، برای اجرایی‌شدن طرح ساماندهی معاملات خودرو آموزش داده شده‌اند و تمام زیرساخت‌ها آماده هستند اما در مرحله اجرا مانده‌اند و فقط باید دکمه شروع آن زده شود.»

معاملات برخط خودرو چگونه وارد بودجه سال ۱۴۰۲ شد؟

همچنین، رضا علیزاده نایب رییس اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره در سال ۹۸ ابراز داشت: الکترونیکی شدن معاملات خودرو طرحی است که سال‌ها در انتظار اخذ مجوزهای لازم به ویژه از سوی نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی است.

علاوه بر این، نماینده پیشین مردم وزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دیر یا زود باید به سمت ثبت الکترونیکی معاملات خودرو خودرو حرکت کنیم، عنوان کرد: خرید و فروش با قولنامه‌های دستی یکی از راهکارهایی است که دلالان همواره به دنبال آن بوده‌اند چراکه هیچ گونه نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.

در همین موضوع یحیی کمالی‌پور نایب رئیس سابق کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «به عنوان کسی که ۲۰ سال سابقه کار قضایی دارد و از نزدیک درگیر اختلافات به وجود آمده در معاملات خودرو بوده‌ام، پیشنهاد الکترونیکی شدن معاملات را تنها راه برون رفت از این وضعیت می‌دانم. این در حالی است که مسئولان در این باره سال‌ها است که عنوان می‌کنند همه زیرساخت‌های الکترونیکی‌شدن معاملات خودرو آماده است و فقط نیاز به اخذ مجوزهای نهایی است.»

این نماینده قبلی مردم جیرفت و عنبرآباد درباره اینکه مجوز نهایی در این رابطه را باید پلیس راهور صادر کند ولی تاکنون در این زمینه همکاری نداشته است، گفت: باید در این رابطه نظرات پلیس نیز شنیده شود و در نشستی دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی نیز در این رابطه بررسی و حل شود.

مصوبه‌ای در خصوص ثبت سامانه‌ای معاملات خودرو

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی در سال ۹۸ ابلاغ شد. طبق ماده ۱۹ این آیین‌نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد با همکاری وزارت کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق اصناف ایران، ظرف یک سال پس از تصویب این آیین‌نامه‌، امکان ثبت سامانه­ای (سیستمی) معاملات خودرو را از طریق سامانه جامع تجارت فراهم کند.

بر اساس این ‌ماده، سامانه جامع تجارت باید به‌گونه‌ای راه‌اندازی گردد که زنجیره نقل‌ و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن اعم از مبلغ و طرفین معامله در سامانه ثبت شود و همه اشخاص، امکان ثبت معاملات خود را در این سامانه داشته باشند. پس از ایجاد امکان ثبت سامانه­‌ای نیز، تخصیص یا تعویض پلاک خودرو توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تنها پس از استعلام از این سامانه و در صورت ثبت معامله خودرو در آن صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو، خواسته مسئولین قضایی

معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران طی گفت‌وگویی در سال ۹۹ گفته بود: به منظور کنترل و مهار و پیشگیری از جرائم و دعاوی ناشی از خرید و فروش خودرو( انتقال مال غیر )، سرقت، جعل، جرم فرار مالیاتی، اجتناب از معامله خودروهای رهنی و توقیفی و …، ایجاد و فعال‌سازی سامانه ثبت معاملات خودرو ضروری است.

دیزجی ادامه داد: پس از مذاکرات و مکاتبات مربوطه مقرر شد با توجه به مهیا بودن مقدمات امر، تا پایان سال جاری سامانه مذکور بصورت رسمی راه‌اندازی شود و اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرد.

همچنین، احمد موقری، سرپرست وقت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی در همین خصوص در تیر سال ۱۴۰۰ از ساماندهی ثبت معاملات خودرو در قالب سامانه و به صورت آزمایشی در شهر تبریز خبر داد و گفت: نظر به این که سامانه به صورت کشوری قبلاً طراحی شده است، برای عملیاتی کردن طرح ثبت معاملات خودرو در سامانه مقرر شد، اتحادیه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل تبریز تمهیدات لازم برای ایجاد و راه اندازی سامانه مذکور در سطح استان آذربایجان شرقی را فراهم آورد.

در مرداد ۱۴۰۰ طی جلسه ای که به منظور پیگیری سامانه ثبت معاملات خودرو تشکیل شد، مهرداد عارضی معاون وقت اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره علت عدم راه‌اندازی این سامانه گفت: پیش ‌از این قرار بود با همکاری فرمانده پلیس راهور نیروی انتظامی در ارائه خدمات این سامانه تسهیل شود که به دلیل عدم تعامل پلیس راهور تا به امروز این امر محقق نشده است.

در ادامه این جلسه، علی نوروزی رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا توضیح داد: از زمان تشکیل جلسه برای طراحی سامانه، کار تیم فنی آغاز و در چندین مرحله نسخه آزمایشی نمایش داده شد تا تمام خلاءهای آن مشخص و اصلاح شود. این سامانه درحال حاضر آماده ارائه خدمات است و اتاق اصناف می‌تواند آن را به تمام نمایشگاه‌داران خودرو در سراسر کشور ارسال کند ولی با توجه به اهمیت همکاری پلیس راهور برای تسهیل در اجرای سامانه، پس از شکل‌گیری این تعاملات، نتیجه نهایی حصول خواهد شد.

تعیین تکلیف ثبت معاملات در قانون بودجه ۱۴۰۲

 با وجود این، در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند ثبت برخط معاملات خودرو  را در یکی از بندهای قانون بودجه ۱۴۰۲ بگنجانند. براساس جزء (۴) بند (ک) تبصره (۱۰) این قانون، دستگاه‌های اجرائی دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری مکلف‌شدند با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان استعلام برخط اطلاعات و سوابق نقلیه موتوری و سوابق اشخاص را برای سکوهای بخش‌خصوصی فراهم کنند. همچنین فراجا مکلف‌شد نسبت به ارائه خدمات شبکه‌ای(وب سرویس) صدور شناسه رهگیری به سکو های بخش خصوصی برای ثبت معاملات وسایل نقلیه موتوری پیش از تعویض پلاک، از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.

در گزارش بعدی «سیر تا پیاز معاملات خودرو» از اجرای بخشی از این قانون صحبت خواهد شد. اقدامی که مسیر ثبت معاملات برخط خودرو را هموارتر کرد. متاسفانه اجرای کامل این قانون تاکنون محقق نشده و انتظار می‌رود با همت مسئولین به زودی به صورت کامل اجرایی شود تا بتوان از طریق سکوهای بخش خصوصی به صورت امن و آسان معامله خودرو را ثبت‌کرد.

انتهای پیام

منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1403101209249/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2-%D8%B4%D8%AF

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۲۵ شهریور ۱۳۶۰) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود. آذری جهرمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.[۷] او در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.[۸][۹] وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ متولد شده‌است.[۱۰] به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم می‌باشد.

نوشته‌ی بعدی

رفع فیلترینگ همه پلتفرم‌ها در دستور کار قرار دارد

نوشته‌های تازه

  • با این شماره های آیفون و اندرویدی تماس نگیرید
  • بیت کوین در کدام کشورها مشروعیت دارد؟
  • ایمیل های حاوی “گاز” ، “فلسطین” یا “نسل کشی” ارسال نمی شوند
  • از یک قدم بزرگ در توسعه اینترنت گرفته تا احتمال شکایت برای دریافت متون تبلیغاتی آزار دهنده
  • اردبیل می تواند الگویی از توسعه فناوری در بخش شمال غربی کشور باشد
  • وزیر ارتباطات: با جمهوری آذربایجان در زمینه فناوری یک مرکز تحقیقاتی مشترک ایجاد کنید
  • وزیر ارتباطات: دیپلماسی فناوری یکی از راهکارهای مهم دولت چهاردهم است
  • وزیر ارتباطات: جنبش تولید محتوا در کشور آغاز می شود
  • South Horayan در امتداد مسیر تبدیل شدن به شرق کشور
  • ۱۹ پروژه ارتباطی با حضور وزیر ارتباطات در استان آردبیل باز بود
  • وزیر ارتباطات: مردم می خواهند رابطه و ارتباط با کیفیت داشته باشند
  • ۱۹ پروژه ارتباطی استان آردبیل حضور وزیر ارتباطات را باز کرده است
  • تعداد حوزه های فارسی افزایش یافته است
  • فرماندار: روستاهای استان آردبیل در خدمات ارتباطی یک مشکل جدی دارند
  • محصول بعدی “EIE Open EI” یک اسباب بازی پوشیدنی نخواهد بود
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات Ardebil
  • هوش مصنوعی جینا به سوالات بخش مرورگر باز شما پاسخ می دهد
  • تاج گذاری نام خلیج فارس در Google Legal دنبال کردن –
  • مهندسی ایرانی “Google” لیوان شرکت های شرکت در فارسی
  • کشف فرصت “مجازی” گوگل
  • تأثیر منفی منبع تغذیه به اینترنت ، موبایل و دستگاههای خودپرداز
  • هوش مصنوعی گوگل به Gmail پاسخ می دهد
  • وزارت ارتباطات شروع 5 سایت ارتباطی جدید در اردیبیل را معرفی می کند
  • استدلال ، ویژگی های صوتی و پشتیبانی چند جانبه را در هوش مصنوعی Google بهبود بخشید
  • “Google Mate” مجهز به ترجمه زنده بود
  • ما از یک تجارت بر اساس فناوری اطلاعات پشتیبانی می کنیم/ 2 ٪ از روستاهای خوزستان را با شبکه ملی اطلاعات وصل می کنیم
  • Google یک تماس ویدیویی 2D برقرار کرد
  • همکاری 5 میلیون دلاری گوگل برای توسعه عینک هوش مصنوعی
  • ایجاد جریان داده برای مدیریت هوشمند ضروری است
  • فاصله بیت کوین با رکورد جدید کاهش یافته است
  • کشف اطلاعات ویدیویی ویدیویی Google
  • آخرین مدل هوش مصنوعی گوگل کشف شد
  • چگونه هوش مصنوعی در میدان سیاست/سیاست ایران می خواهد به 5 کشور اول AI بپیوندد
  • چند سرویس پستی در نمایشگاه بین المللی کتاب ثبت شده است؟
  • کشف اولین سیستم رمزگذاری کوانتومی جهان در جهان
  • وزیر ارتباطات از توسعه هوش مصنوعی و فیبر خبر می دهد
  • ترانزیت ، هوش مصنوعی و داده های اقتصاد دیجیتال مناسب برای همکاری در ایران -turkmenistan
  • روابط عمومی در عصر کوانتومی برگزار می شود
  • ترانزیت ، هوش مصنوعی و داده های اقتصاد دیجیتال مناسب برای همکاری در ایران -turkmenistan
  • جلسات مجازی دو جانبه ایرانی با پاکستان و قزاقستان برگزار شد
  • جلسات مجازی دو جانبه با پاکستان و قزاقستان برگزار شد
  • 4G یک اکوسیستم تجاری جدید است
  • در حال سقوط شدید صادرات آیفون از چین به آمریکا
  • رشد حمل و نقل جاده ای در مقایسه با حمل و نقل ریلی ، برخلاف سیاست های عمومی سیستم
  • برنامه های داده ماهواره ای در سایر مناطق تخصصی توسعه یافته است
  • Starlink در بنگلادش راه اندازی می شود
  • شروع آسیب پذیری در محصولات مایکروسافت
  • تحول در هنگام دسترسی افراد به اینترنت
  • چگونه روسیه اخبار جعلی را اداره می کند
  • پیام و سقوط آنی بیت کوین

[xero_seo]

دسته ها

  • اخبار
  • دسته‌بندی نشده
  • About
  • Advertise
  • Careers
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home

کلیه حقوق برای مجله خبری اقتصاد ارتباطات محفوظ است.