به گزارش مجله خبری اقتصاد ارتباطات از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عملکرد ۶ ماهه ۱۴۰۳ پاسخگویی به درخواستهای مردم در سامانه iranfoia را منتشر کرد.
بر اساس دادههای این گزارش، دو وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «نفت» با ۱۰۰ درصد پاسخگویی بهترین عملکرد بین وزارتخانهها را داشته و در صدر جدول قرار گرفتهاند. همچنین از نظر مدتزمان پاسخگویی به ترتیب وزارت «دفاع» و «دادگستری» با میانگین زمان پاسخگویی ۲ و ۳ روز بهترین عملکرد را داشتهاند.
مطابق قانون همه مؤسسات عمومی متصل به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مکلف به پاسخگویی به درخواستهای مردم طی ۱۰ روز هستند و همچنین همه مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی ملزم به پیوستن به این سامانه ملی هستند.
بر اساس این گزارش در ۶ ماهه نخست سال جاری مجموعاً ۴۶۱۴ درخواست برای این مؤسسات ثبت شده که به ۴۱۷۶ پاسخ دادهاند و ۳۱درصد پاسخها موجب نارضایتی درخواستکننده بوده است که بر اساس آییننامه اجرایی قانون درخواستکننده ۲۰ روز مهلت اعتراض و اعلام نارضایتی نسبت به پاسخ ارائه شده مؤسسه پاسخگو دارد. البته به ۶۰ درصد اعتراضها بعد بازبینی مجدد و مشورت دهی دبیرخانه کمیسیون پاسخ دوباره داده شده است.
گفتنی است، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سال ۱۳۹۶ برای اجرای قانون و ثبت درخواست اطلاعات مردم راهاندازی شد و اکنون بیش از ۲۷۰۰ دستگاه و سازمان عمومی و خصوصی برای ارائه اطلاعات و پاسخگویی به نیازمندیهای اطلاعات مردم در این سامانه عضو هستند.
منبع خبر: https://www.irna.ir/news/85726018/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C