رئیس دانشگاه سوره به بحران هویت انسانی به فن آوری های جدید اشاره کرد و گفت: “برای مخالفت با این بحران ، باید ایده های جدیدی برای هوش انسانی و مصنوعی ایجاد شود.”
به گفته اینا ، محمد حسین سای ، رئیس دانشگاه سوره ، امروز در کنفرانس ملی اطلاعات مصنوعی “فرهنگ و رسانه” در گفتار با استناد به شرایط بحرانی فعلی و گفت: “ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی چند جانبه هستیم که هدف فناوری است.” این جنگ با هیچ جنگ تاریخی دیگری قابل مقایسه نیست ، و در صورت عدم موفقیت ، نتیجه بسیار بزرگتر از حملات مغول خواهد بود. این جنگ نه تنها جنگ با فناوری است ، بلکه جنگ با سرنوشت فرهنگی اسلامی ایرانی ما نیز هست.
وی گفت: “ما باید این واقعیت را درک کنیم که در نقطه بحرانی تاریخ ایستاده ایم و اگر نمی خواهیم ، می توانیم به راحتی فرهنگ و هویت خود را از دست بدهیم.” من به داستان معروف پیامبر علی (ص) اشاره می کنم که “هر کس علم را پیدا کند تسلط خواهد داشت و چه کسی از آن محروم است ، شکست خواهد خورد.” این داستان در دنیای امروز از همیشه رایج است.
هوش مصنوعی ، فناوری پایگاه
SAEI با اشاره به تأثیرات عظیم هوش مصنوعی و سایر فناوری ها در دنیای امروز ، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی یک فناوری مهم است که با ترکیب با سایر فناوری ها مانند سیستم های پردازش ، کوانتومی ، بیوتکنولوژی و سایر مناطق ، تغییرات بزرگی در جهان ایجاد می کند. این تغییرات در زمینه های مختلف مانند سلامتی ، حمل و نقل و رسانه ها ما را در دوره ای معرفی کرده است که هیچ تجربه ای در تاریخ بشر وجود ندارد.
تأثیر هوش مصنوعی بر رسانه ها و ارتباطات
وی همچنین به تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت رسانه اشاره کرد و گفت: “در دهه گذشته ، هوش مصنوعی تغییراتی در رسانه ها ایجاد کرده است ، از جمله افزایش 5 ٪ در تعامل مصرف کننده در نتفلیکس.” این تغییرات از دیدگاه رسانه ای جالب است ، اما وقتی از دیدگاه مدنی و اجتماعی به آن نگاه می کنیم ، معنای عمیق تری دارد.
SAEI ادامه داد: رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیس بوک و Tikktak با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی با کاربران خود تعامل پیچیده ای دارند. یکی از مهمترین مستندهایی که در این زمینه منتشر شده است ، دیلما اجتماعی است که داستانهای جالبی را برای مدیران جدا شده از این رسانه ها فراهم می کند. این افراد از دلایل اخلاقی و نگرانی در مورد الگوریتم های هوش مصنوعی جدا شده اند. در این فیلم مستند ، ابزارهایی که برای محافظت از کاربران در رسانه ها و جلوگیری از بیرون آمدن آنها طراحی شده اند ، به وضوح شرح داده شده است.
مداخله فن آوری در انتخابات و پیام های سفارشی
رئیس دانشگاه سورات همچنین به یکی از رویدادهای تاریخی که نشان دهنده تأثیر فناوری در انتخابات است اشاره کرد: 5 میلیون کاربر در فیس بوک برای اولین بار در انتخابات ایالات متحده جمع آوری شدند تا پیام های شخصی را به هر شخص ارسال کنند. این نوع سفارشی سازی پیام ها بر اساس نظریه های روانشناختی شخصیت افراد تأثیر عمیقی بر نتایج انتخابات دارد. این رویداد پتانسیل عظیم فناوری برای دستکاری در رفتارهای اجتماعی و سیاسی است.
آینده فلسفه قانون و مدیریت به فناوری
در آخرین بخش اظهارات خود ، سای با اشاره به تحولات اساسی قانون و دولت ، گفت: “ما بیش از 5 سال سؤالاتی از قبیل آزادی ، دموکراسی و حقوق بشر را در زمینه قانون و ایده های قانونی در نظر می گیریم.” اما به نظر من ، این ساختار ذهنی طی پنج سال آینده فرو می رود و درک ما از جامعه انسانی و بشری به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. توانایی ما برای بازگرداندن این ایده ها بسیار محدود است و برای جلوگیری از فروپاشی این سیستم فکری باید اقدامات جدی انجام دهیم.
سائی تأکید کرد: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم به سرعت در حال تغییر است و ما باید با دستاوردهای علمی و فرهنگی خود با این تحولات در این دوره چالش برانگیز مقابله کنیم.
چالش های فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی در دوره جدید
محمد حسین می گوید ، رئیس دانشگاه سوره ، اظهارات خود را در مورد سه حوزه اصلی در تفکر در مورد هوش مصنوعی ادامه داد و گفت: “در حوزه اول ، تفکر فلسفی در مورد تحلیل خود مورد بحث قرار می گیرد. هوش مصنوعی موضوعی پیچیده است که در آن بحث های زیادی وجود داشت.
ظهور سؤالات جدید برای افراد و هوش مصنوعی
وی همچنان به منطقه دوم اشاره کرد و گفت: “فناوری هوش مصنوعی سؤالات جدیدی درباره خود شخص می پرسد.” این سؤالات دارای پیچیدگی های آنها ، به ویژه در درک ماهیت انسان و جایگاه او در جهان است. اگر در این مرحله ما بشریت و ارتباط آن با این فناوری را درک نکنیم ، نمی توان تصمیم و سیاست آینده را ایجاد کرد.
تعامل پیچیده شخص و دستگاه
سئی همچنین به دامنه سوم که وی از اهمیت ویژه ای می داند اشاره کرد: ما به درک جدیدی از چگونگی تعامل پیچیده بین انسان و ماشین نیاز داریم. دانش سایبرنتیک طراحی شده برای درک ارتباط با دستگاه انسان دیگر دیگر مؤثر نیست ، زیرا ما وارد دوره ای شده ایم که روابط انسانی و ماشین به روشی کاملاً جدید و پیچیده تر تبدیل شده است. این تحول منجر به ظرفیت درک این روابط و سؤالات عمیق که ما جواب نمی دهیم منجر نمی شود ، ما نمی توانیم مراحل بعدی را برداریم.
موضوع هوش مصنوعی و اطلاعات در دوره شبکه
در بخش دیگری از اظهارات خود ، رئیس دانشگاه سوره به هدف اصلی که منجر به ظهور هوش مصنوعی شد ، پرداخته و توضیح داد: هوش مصنوعی در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهمیت داده های گسترده موجود در وب ایجاد شده است. در وب 2 ، که دوران حضور انسان در تولید رسانه ها بود ، ما اطلاعات زیادی داشتیم که به معنای آن بود. نیاز به یافتن ابزاری وجود دارد که می تواند این اطلاعات بی معنی را برای کاربران مفید کند.
SAEI افزود: در حالی که فناوری هایی مانند تجزیه و تحلیل زبان و ترجمه اطلاعات باعث می شود داده ها قابل توجه باشند ، اتصالات جدید بین افراد و ماشین آلات شکل می گیرد که افراد در بالن های اطلاعاتی به طور قابل توجهی محدود هستند. این حباب ها اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند که بیشترین لذت را برای ما دارند ، اما در عین حال اطلاعات ما را از دنیای وسیع منتشر می کند.
مفاهیم فلسفی و بحران هویت در دوران هوش مصنوعی
وی همچنان به مفهوم “پایان فعال” اشاره کرد ، که در اواخر قرن نوزدهم ذکر شد و گفت: “این فضایی است که در آن همه چیز به لذت و علایق انسان می چرخد ، و این وضعیت اکنون توسط فناوری های جدید احیا می شود.” اگرچه این فن آوری ها ادعا می کنند که یک سیستم معنایی جدید ایجاد می کنند و از داده های گسترده ای برای تولید محتوا و پردازش معنایی استفاده می کنند ، از طرف دیگر ، انسان ها در نوعی منفعل و پوچی درگیر هستند که ما در تاریخ بشر تجربه نکرده ایم.
آینده ماتریس؟
سرانجام ، سائی با استناد به فیلم معروف ماتریس ساخته شده در سال ششم ، گفت وضعیت فعلی شبیه به آنچه در این فیلم نشان داده شده است ، می گوید: “در فیلم” ماتریس “، مجموعه ای از مردم با هوش مصنوعی همراه است و به آنها تلاش می کند تا در هویت و زیبایی تلاش کنیم.
چالش های رسانه ای در تمدن اسلامی ایران
رئیس دانشگاه سوره تأکید کرد: هر رسانه ای که می خواهد بر اساس سیستم تمدن اسلامی ایران عمل کند باید به این موضوعات توجه کند. بدون درک دقیق از این تحولات و چالش های جدید در زمینه هوش مصنوعی و روابط انسانی -Machine ، موفقیت در تولید رسانه ها بر اساس این سیستم تمدن امکان پذیر نیست. آیا ما به درک بهره وری رسانه ها و قدرت پردازنده های جدید رسیده ایم؟
پایان پیام
منبع خبر: https://www.isna.ir/news/1404022820056/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA